Zrób to z głową! Zioła na pamięć i koncentrację 0
Zrób to z głową! Zioła na pamięć i koncentrację

Pracujesz głową? Ona także potrzebuje wsparcia! Co zrobić, kiedy kolejna filiżanka kawy nie pomaga i coraz trudniej skupić się na literkach i liczbach? Poznaj zioła, które pozytywnie wpływają na pamięć i koncentrację.

Ziołowa apteczka skrywa wiele wartościowych sposobów na codzienne wsparcie organizmu. Tym razem sięgamy po zioła dla głowy, a dokładniej – zioła wspierające pamięć i koncentrację, dobre dla pracownika, ucznia, studenta i starszych osób. Złożony projekt, długa lista zakupów albo trudny egzamin nie będą już wyzwaniem.

 

BERTRAM – ZIOŁO NA WSZYSTKO

Bertram „niezależnie od tego, z czym jest jedzony, czy to na sucho czy w potrawie, jest pożyteczny i dobry zarówno dla chorych jak i dla zdrowych” - tak o tej wyjątkowej przyprawie pisała święta Hildegarda. Bertram był jednym z kluczowych składników jej słynnej kuchni. Bertram wykazuje właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, regenerujące oraz pomaga przyswoić składniki odżywcze. Więcej o bertramie na naszym blogu!

 

 

Do długiej listy zalet bertramu koniecznie trzeba dopisać jego wpływ na układ nerwowy i pamięć! Bertram ma dobre działanie na samopoczucie, polecany jest osobom żyjącym w stresie. Zioło z kuchni świętej Hildegardy oprawia funkcjonowanie mózgu oraz pamięć i koncentrację. Jest dobry dla uczniów i pracowników umysłowych, a także dla osób starszych – uważa się, że bertram ma potencjał do walki z demencją. Bertram możesz stosować w postaci naparu lub jako przyprawę, która nadaje potrawom delikatnie ostry smak.

 

MIŁORZĄB JAPOŃSKI – DRZEWO ŻYCIA

Miłorząb japoński, znany tez jako Ginkgo biloba, wbrew nazwie pochodzi z Chin. W chińskiej medycynie jest znany i stosowany od setek lat. Miłorząb japoński pojawił się na Ziemi ponad 150 milionów lat temu, jest to więc to jeden z najstarszych gatunków roślin, wyjątkowo wytrzymały i odporny. Ginkgo biloba jest przy tym długowieczny – może rosnąć nawet tysiąc lat. Miłorzab jest zwany drzewem życia, również ze względu na ciekawe właściwości.

 

 

Miłorząb japoński jest bogatym źródłem aktywnych substancji o działaniu antyoksydacyjnym i neuroprotekcyjnym. Co to oznacza? Wyciągi z miłorzębu mogą być pomocne w walce z wolnymi rodnikami. Wspierają też krążenie krwi, dzięki czemu pomagają usprawnić przekazywanie impulsów nerwowych. Dzięki temu komórki są lepiej odżywione i dotlenione, a to przekłada się na lepszą pracę mózgu – poprawia się pamięć i koncentracja. Istnieją też obiecujące przesłanki, że ekstrakty z miłorzębu japońskiego mogą być lekarstwem stosowanym w chorobie Alzheimera.

 

YERBA MATE – ENERGIA I MINERAŁY

Liście ostrokrzewu paragwajskiego to znana alternatywa dla kawy. Coraz popularniejsza Yerba Mate zawiera kofeinę, która naturalnie dodaje energii, wspiera też organizm na innych polach, ponieważ znajdziemy w niej bogactwo witamin i składników mineralnych. Yerba Mate pobudza koncentrację – sączenie ziołowego naparu pomoże w nauce i pracy umysłowej. W kryzysowej sytuacji możemy ratować się oczywiście filiżanką małej czarnej, jednak warto wiedzieć, że Yerba Mate pobudza w sposób długotrwały. O zaletach picia Yerba Mate przeczytasz na naszym blogu!

 

 

ŻEŃ-SZEŃ – WSZECHLEK

Kolejny gość z dalekich stron, dla wsparcia pamięci i koncentracji! Żeń-szeń pochodzi z Bliskiego Wschodu, gdzie jego korzeń od wieków cieszy się popularnością. Korzeń życia to skarbnica licznych substancji odżywczych, o korzystnym wpływie na cały organizm. Żeń-szeń stymuluje układ odpornościowy oraz ma dobry wpływ na kondycję włosów i skóry. Zalet żeń-szenia jest więcej, ale wśród nich trzeba wspomnieć o wpływie na ośrodkowy układ nerwowy – to właśnie tak korzeń życia poprawia zdolność do zapamiętywania i koncentracji oraz pomaga przy umysłowym przemęczeniu. Ale nie tylko! Jeśli do pracy umysłowej dokładasz intensywny wysiłek fizyczny, to żeń-szeń zredukuje stany zapalne i uszkodzenia mięśni.

 

 

RÓŻENIEC GÓRSKI – ZŁOTY KORZEŃ

Rhodiola rosea, czyli różeniec górski albo rozchodnica różowa, to roślina rzadka i cenna. Po wysuszeniu różeniec górski ma różany aromat, stąd pochodzi jego nazwa. Szczególnie wartościowe są korzenie i kłącza różeńca. Rhodiola rosea wykazuje właściwości adaptogenne, to znaczy zwiększa naszą odporność na niebezpieczne dla zdrowia czynniki, na przykład infekcje albo zanieczyszczenia. Różeniec to kolejna super-roślina, która jest skutecznym wsparciem przy dużym wysiłku fizycznym i psychicznym. Pomaga poradzić sobie ze stresem, stymuluje myślenie i poprawia samopoczucie.

 

ŻEBY GŁÓWKA PRACOWAŁA

Co jeszcze możemy zrobić dla wsparcia pamięci i koncentracji? Najlepszym lekarstwem jest sen! Kiedy śpimy, w mózgu powstają nowe połączenia oraz zmniejsza się poziom stresu. Niewyspani i przemęczeni nie myślimy jasno – chyba, że o drzemce.

Ważna jest też aktywność fizyczna, która dotlenia mózg, oraz dieta. Warto włączyć do niej ryby, zielone warzywa, orzechy, ziarna, owoce bogate w witaminę C oraz... czekoladę! Badania wykazują, że flawonole, które znajdziemy w nasionach owoców kakaowca mogą powstrzymywać proces pogarszania się pamięci u osób starszych. Kostka czy dwie to prosty i przyjemny sposób, żeby poprawić sobie nastrój, a przy okazji trochę rozjaśnić umysł. ;)

 

 

Źródła:

  • Tadeusz Wolski, Tomasz Baj, Agnieszka Ludwiczuk, Magdalena Sałata, Kazimierz Głowniak, Surowce roślinne o działaniu adaptogennym oraz ocena zawartości adaptogenów w ekstraktach i preparatach otrzymanych z rodzaju Panax, 2009,
  • Olaf Kalisz, Tadeusz Wolski, Marek Gerkowicz, Miłorząb japoski (Ginkgo biloba) i jego preparaty w terapii zaburzeń krążenia mózgowego i obwodowego, 2016,
  • Agata Puk, Dieta dobra dla mózgu – 10 produktów, które usprawnią pamięć i koncentrację, 2017,
  • Marcin Korczyk, Co na pamięć z apteki? Co sprawdzi się do nauki i na sesję?, 2018,
  • Marta Szałwińska, Jakie zioła na pamięć i koncentracje są najlepsze?, 2018,
  • Marcin Korczyk, Żeń-szeń – jak działa i jak wybrać najlepszy?, 2019,
  • Naukawpolsce.pap.pl, Kakao na straży pamięci, 2014,
  • Malwatea.com, 6 naturalnych sposobów na pamięć i koncentrację, 2017,
  • Medonet.pl, Żeń-szeń – właściwości, dawkowanie i przeciwwskazania, 2019.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium