Od kaszy człowiek zdrów 0
Od kaszy człowiek zdrów

Kasza na talerzu to prawdziwa bomba. Bomba smaku, ale przede wszystkim witamin i minerałów. Swojskie kasze to skarbnica wartości odżywczych. Jak mówi stare przysłowie – od kaszy człowiek zdrów! Przekonaj się o jej zaletach – i przekonaj się do kaszy.

Zanim do Polski przybyły ziemniaki, do XVII wieku na polskich stołach królowały kasze. Warto powrócić do tej tradycji! Pod wieloma względami kasza jest lepsza od bardzo popularnych ziemniaków, makaronów i ryżu.  Dzięki dużej rozmaitości gatunków, każdy może znaleźć kaszę, którą polubi. Kasze to prawdziwe źródło kuchennych inspiracji oraz wspaniały sposób na urozmaicenie codziennej diety oraz  „doładowanie” jej wartościowymi składnikami odżywczymi.

 

SKĄD SIĘ BIERZE KASZA?

Kasza to bardzo prosty, naturalny produkt. Powstaje z pełnego ziarna, które zawiera łuski i zarodki. Dzięki temu kasze zachowują bogactwo witamin i minerałów oraz są dobrym źródłem błonnika – im grubsza kasza, tym więcej w niej błonnika.  W kaszach znajdziemy przede wszystkim witaminy z grupy B, magnez, cynk, żelazo oraz potas.

 

Uniwersalne kasze na każdą okazję w Chili24.

 

Kasze dostarczają wielu wartości odżywczych i sycą na dłużej, dlatego mimo sporej kaloryczności, polecane są także osobom na diecie odchudzającej. I nie tylko im! Kasza to superprodukt, który na stałe powinien zagościć w codziennej diecie. Z ich zalet skorzystają między innymi osoby zestresowane i z problemami z koncentracją, kobiety planujące ciążę, w ciąży i w okresie menopauzy, sportowcy, dzieci oraz pacjenci chorzy na cukrzycę, celiakię oraz skarżący się na problemy z naczynkami, osteoporozą, problemy ze wzrokiem i płodnością oraz dolegliwości układu pokarmowego.

 

 

Kasza, a właściwie kasze, wprowadzają do jadłospisu różnorodność! To produkt bardzo uniwersalny, który można wykorzystać w wytrawnych i słodkich przepisach. Na bazie kaszy przygotujemy smaczny farsz do dania obiadowego, wegetariańskie burgery, zupę, sałatkę, a także budyń i słodkie wypieki na deser. Na dodatek kasze są tanie i proste w przygotowaniu – nic, tylko gotować!

Jaką kaszę wybrać? Przyda się krótka instrukcja obsługi! Sprawdź, jakie właściwości mają popularne kasze, jakie mają zastosowanie w kuchni i w jakich przypadkach trzeba uważać. Smacznego!

 

KASZA  GRYCZANA – DOBRA RUTYNA

Kasza gryczana jest bardzo popularna. Powstaje z nasion gryki, która nie jest zbożem, tylko rośliną z rodziny rdestowatych. Kasza gryczana może być nieprażona –niepalone ziarna gryki mają jasny kolor i delikatny smak. Z kolei kasza gryczana ma ciemniejszą, orzechową barwę i bardziej wyrazisty smak.

Kasza gryczana zawiera dużo wartościowego białka oraz jest źródłem przeciwutleniaczy. Wśród nich szczególnie wartościowe są rutyna i kwercetyna, które wzmacniają naczynia krwionośne. Kasza gryczana ma wysoką zawartość błonnika, niski indeks glikemiczny i nie zawiera glutenu, jest także między innymi źródłem wapnia, kwasu foliowego, fosforu, potasu, magnezu, żelaza oraz witamin z grupy B.

 

Kasza gryczana prażona i nieprażona - Twój wybór!

 

Kasza gryczana pasuje do potraw z mięsem, sosów grzybowych oraz gulaszów. Na jej bazie możemy przygotować smaczne nadzienie do pierogów, naleśników i warzyw. Z kaszy gryczanej przygotujemy kotlety, a w zmielonej postaci może posłużyć do wypieku chleba i ciast.

Kasza gryczana jest niewskazana pacjentom z wrzodami żołądka i dwunastnicy oraz niewydolnością nerek. Nie podajemy jej także małym dzieciom poniżej 10 miesiąca życia.

 

KASZA JĘCZMIENNA – PĘCZAK, PERŁOWA CZY WIEJSKA

Kasza jęczmienna jest wytwarzana z jasnoszarych ziaren jęczmienia. Całe, pozbawione łuski, polerowane ziarna to pęczak. Kasza perłowa, zwana też mazurską, to rozdrobniony pęczak, który możemy podzielić na kaszę drobną, średnią i grubą, w zależności od stopnia rozdrobnienia. Kasza jęczmienna łamana, czyli wiejska, to rozdrobniony pęczek, jednak powstaje z niepolerowanych ziaren. Dzięki temu kasza wiejska jest szczególnie bogatym źródłem składników odżywczych.

 

 

Kasza jęczmienna jest bogata w rozpuszczalny błonnik, beta-glukan, który w tej formie może pomóc zmniejszać stężenie złego cholesterolu. Takie właściwości mają też obecne w kaszy jęczmiennej fitozwiązki. Kasza jęczmienna zawiera także przeciwutleniacze, które wykazują właściwości przeciwzapalne, przeciwalergiczne, antybakteryjne oraz przeciwwirusowe. Są to związki, które wspomagają naczynia krwionośne i mięśnie, chronią nerki, serce i wątrobę, a nawet mogą mieć właściwości opóźniające starzenie.

Odżywcza i bogata w cenne składniki kasza jęczmienna to sposób na wzbogacenie zup i zapiekanek. Dobrze komponuje się z sosem grzybowym, można dodawać ją także do gołąbków, mięsnych budyniów oraz gulaszów.

 

Kasza jęczmienna - przygotuj smaczny i pożywny obiad.

 

Kasza jęczmienna zawiera gluten, dlatego nie powinny jej jeść osoby z celiakią oraz wrażliwe na ten składnik. Kaszy jęczmiennej nie podajemy małym dzieciom poniżej 10 miesiąca życia.

 

KASZA JAGLANA – KRÓLOWA KASZ

Kasza jaglana to małe, okrągłe ziarenka prosa w żółtym kolorze. Kasza jaglana, ze względu na swoje właściwości, zwana jest królową kasz. Wśród kasz to właśnie kasza jaglana jest najbogatszym źródłem żelaza, miedzi oraz witamin B1, B2 oraz B6. Kasza jaglana zawiera bogactwo krzemu, zwanego też pierwiastkiem życia i młodości. Więcej na temat krzemu pisaliśmy na blogu. Znajdziemy w niej także lecytynę, która korzystnie wpływa na działanie układu nerwowego oraz wspomaga pracę mózgu, a dodatkowo wykazuje właściwości obniżające poziom złego cholesterolu. Kasza jaglana ma prawie tyle samo cynku co kasza gryczana. Kasza jaglana nie zawiera glutenu.

 

 

Kasza z ziaren prosa jest bardzo uniwersalna! Kasza jęczmienna bardzo dobrze komponuje się z mięsem i warzywami oraz doskonale sprawdza się w deserach. Na jej bazie przygotujemy na przykład budyń jaglany, pankejki, ciasta i naleśniki. Kasza jaglana to dobry pomysł na słodkie lub wytrawne śniadanie.  Kasza jaglana ma charakterystyczny smak, z wyczuwalną nutą goryczki. Będzie delikatniejsza i łagodniejsza w smaku, jeśli przed gotowaniem dobrze ją wypłuczemy i ugotujemy w wodzie z dodatkiem mleka.

 

Kasza jaglana - dobra na słodko i wytrawnie.

 

Osoby z niedoczynnością tarczycy powinny ograniczyć ilość kaszy jaglanej. Zalecana ilość to jedna porcja raz w tygodniu. O królowej kasz przeczytasz także na naszym blogu.

 

SZYBKI BUDYŃ JAGLANY – PRZEPIS

SKŁADNIKI

  • kasza jaglana
  • mleko, napój roślinny lub mleczko kokosowe – szklanka na 1/3 szklanki kaszy jaglanej
  • pół banana
  • propozycje dodatków: miód, masło orzechowe, pasta kokosowa, syrop klonowy, kakao, tahini

PRZYGOTOWANIE

Ugotuj kaszę jaglana w połowie mleka lub napoju roślinnego na wolnym ogniu, aż wchłonie płyn (przed gotowaniem dokładnie wypłucz ziarna w ciepłej wodzie). Ugotowaną kaszę zblenduj na gładką masę z resztą mleka lub napoju oraz wybranym składnikiem. Można podawać z owocami, orzechami lub innymi ulubionymi dodatkami.

 

 

Kasze gryczana, jęczmienna i jaglana to najbardziej popularne rodzaje kasz, ale temat nie jest wyczerpany i jeszcze do niego wrócimy! W innym wpisie znajdziecie więcej informacji na temat mniej znanych, ale wartościowych i smacznych kasz – zapraszamy!

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper.pl