Dieta na odporność 0
Dieta na odporność

Jesteś tym, co jesz – jedzenie ma naprawdę duży wpływ na zdrowie i samopoczucie. Odporność zaczyna się w brzuchu – warto o tym pamiętać, szczególnie jesienią.

Jesień bywa ciepła i słoneczna, ale musimy przygotować się na rześkie poranki i coraz chłodniejsze wieczory. W okresie przejściowym łatwo nabawić się choroby, przez którą ominą nas uroki złotej polskiej jesieni. Przez osłabioną odporność dzieci opuszczają lekcje, a dorośli ustawiają się w kolejce po zwolnienia lekarskie.

Najlepszym sposobem na poprawę odporności jest zmiana diety. Nie, nie musisz łykać garści tabletek (z jednym wyjątkiem) ani ratować się syropem z czosnku i cebuli. Sprawdź, jak wzmocnić odporność smacznie i skutecznie!

 

WITAMINA SŁOŃCA, CZYLI WITAMINA D

Latem mamy dużo wigoru, ale niech tylko przyjdzie jesień – tracimy energię do działania. Jedną z przyczyn jest brak słońca, które pobudza organizm do produkcji witaminy D, zwanej tez witamina słońca. Witamina D jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania metabolizmu, kości, mięśni i układu odpornościowego, wpływa również na samopoczucie.

 

 

Bóle kości i stawów, kiepski nastrój, zmęczenie – to objawy niedoborów witaminy D. Wiosną i latem wystarczy kilkanaście minut na słońcu i problem znika. Źródłem witaminy D w diecie są ryby morskie, po które jednak sięgamy zbyt rzadko. Z tego powodu, w okresach zwiększonego zapotrzebowania na witaminę D, czyli jesienią i zimą, lekarze oraz dietetycy zalecają suplementację dobrej jakości preparatami. Chyba, że każdego dnia zjesz 250 gramów mięsa z dziko żyjących ryb morskich!

 

JEDZENIE I RUCH – DWIE PODSTAWY ZDROWIA

Układ odpornościowy do działania potrzebuje energii, której dostarczamy z pożywieniem. Dlatego, po pierwsze, trzeba jeść regularnie. Jesienią i zimą szczególnie ważny jest dobry początek dnia, czyli wartościowe, sycące i pożywne, ale niezbyt ciężkie śniadanie. O tej porze roku świetnie sprawdzają się rozgrzewające owsianki i jaglanki, które możemy zjeść z porcją owoców, jajecznica lub omlet z warzywami, a także pełnoziarniste pieczywo z dobrej jakości nabiałem i warzywnymi dodatkami. Jesienią i zimą najlepiej odpuścić sobie diety odchudzające, szczególnie bardzo restrykcyjne.

 

 

Co ciekawe, na liście produktów dobrych dla odporności znajdują się produkty zbożowe. Najbardziej wartościowe są te bogate w beta-glukany, jeden ze składników błonnika, które wykazują wzmacniające działanie na układ odpornościowy.

 

Płatki - zacznij dzień od dobrego śniadania!

 

Po drugie – aktywność fizyczna! Kiedy robi się zimno, z większą sympatią myślimy o miękkim fotelu i ciepłym kocu, niż wyjściu na zewnątrz, jednak warto się ruszać! Aktywność na świeżym powietrzu wzmacnia odporność i hartuje organizm. Do tego dodaj systematyczne treningi 3 razy w tygodniu i ciesz się lepszym samopoczuciem i zdrowiem. Jeśli wybierzesz aktywność na siłowni lub basenie, skorzystaj z sauny, która także wpływa na odporność.

 

Herbatki owocowe - na rozgrzewkę!

 

Pamiętaj o odpoczynku. Stres i przemęczenie to wrogowie układu odpornościowego. Relaks i chwila dla siebie są jak najbardziej wskazane. Jesienne i zimowe miesiące to świetny czas, żeby naładować baterie.

 

ROZGRZEJ SIĘ! ZIOŁA I HERBATA NA ODPORNOŚĆ

Jesienią chętnie sięgamy po coś ciepłego do picia. Gorące, owocowe napary przyjemnie rozgrzewają, a na dodatek są źródłem witamin i minerałów, takich jak między innymi witaminy A, B, C i E oraz magnez i żelazo, które są dobre dla odporności. Na jesienne, chłodne wieczory polecamy na przykład herbatki z malin, czarnej porzeczki, aronii, dzikiej róży, hibiskusa lub żurawiny.

 

 

Odporność pomagają wzmocnić zioła, na przykład rumianek, którzy przy okazji pozwoli się wyciszyć i ułatwi zasypianie. Z kolei napary z pokrzywy dodadzą energii, a do tego dostarczą dawki witamin z grupy B i witaminy C oraz pobudzą odporność. Wypróbuj także nagietek. Uroczy kwiatek o delikatnych płatkach ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne oraz zawiera saponiny stymulujące układ odpornościowy do akcji. Lipa i czystek wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn, pomagają mu również poradzić sobie z bakteriami.

 

Herbatki ziołowe na jesienne wieczory.

 

MIÓD – NATURALNY ANTYBIOTYK

Miód jest jak naturalne złoto, szczególnie cenne w okresie jesienno-zimowym. Zawiera bogactwo składników mineralnych, witamin oraz enzymów – to solidny zastrzyk energii do działania dla układu odpornościowego. Najbardziej wartościowy dla odporności jest składnik miodu, propolis, który w dużych ilościach zawierają pierzga oraz pszczeli pyłek – dobrym wyborem są miody wzbogacone tymi dodatkami. Na poprawę odporności polecane są przede wszystkim miód spadziowy, wrzosowy oraz gryczany. Istotną rolę odgrywa temperatura - miód traci swoje właściwości w temperaturze ponad 40 stopni.

 

Miody i inne produkty pszczele - sprawdź wybór na Chili24!

 

 

Jeszcze lepszych efektów możemy spodziewać się, gdy połączymy miód z innymi naturalnymi składnikami, na przykład aloesem, sokiem z cytryny lub pokrzywą. Właściwości miodu i ziół łączą w sobie ziołomiody. Więcej o bezcennych właściwościach miodu i jego rodzajach przeczytasz na naszym blogu.

 

DOBRY MIKROKLIMAT NA ODPORNOŚĆ, CZYLI KISZONKI DLA ZDROWIA JELIT

Zdrowie zaczyna się w brzuchu, a właściwie w jelitach – dlatego tak ważne jest stworzenie w nich środowiska przyjaznego dobrym bakteriom jelitowym. Silna mikroflora jelitowa to mocna odporność! Wzmocnić ją pomogą kiszonki, które są szczególnie bogate w cenną dla układu odpornościowego witaminę C, wytwarzaną przez szczepy probiotyczne w procesach fermentacji. Bardzo ważne – kwaszone to nie to samo, co kiszone. Jeśli chcesz wzmocnić układ odpornościowy, dokładnie czytaj opisy produktów i wybieraj kiszone.

 

Kiszonki na pełną smaków jesień!

 

 

CZARNUSZKA – CZARNE ZŁOTO FARAONÓW NA ODPORNOŚĆ

O czarnuszce mówi się czasem, że „leczy wszystko prócz śmierci”. Na pewno ma bardzo korzystny wpływ na odporność. Nasiona czarnuszki są pełne substancji aktywnych , takich jak między innymi fitosterole, kwasy tłuszczowe, flawonoidy, białko, selen, magnez, żelazo, witaminy A, E i F oraz witaminy z grupy B, które nadają im właściwości ochronne i antyoksydacyjne.

 

 

 

Czarne złoto faraonów - czarnuszka.

 

Nasiona czarnuszki stosuj jako przyprawę do różnych dań (szczególnie dobrze komponują się z tymiankiem, kolendrą i słodką papryką). Smak i walory potraw wzbogaci również olej z czarnuszki, który można stosować również jako solidne wsparcie układu odpornościowego. Olej z czarnuszki dostępny jest także w wygodnej formie kapsułek. Więcej o właściwości czarnuszki dowiesz się z naszego bloga.

 

Nadejście jesieni i zimy nie musi oznaczać początku sezonu chorobowego! Zadbaj o dobrą dietę, aktywność fizyczną i wypoczynek – to filary dobrego zdrowia i silnej odporności.

 

Źródła:

  • Marek Gibiński, Beta-glukany owsa jako składnik żywności funkcjonalnej, 2015.
  • Magdalena Moraszczyk, Odporność - 22 sposoby na wzmocnienie odporności organizmu, 2015.
  • Anna Dulska, Witamina D - niedobór i przedawkowanie, 2018
  • Katarzyna Krupka, Najlepsze zioła wzmacniające odporność dzieci, 2019.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium