Czy konserwy są zdrowe? 0
Czy konserwy są zdrowe?

Konserwy to duża wygoda – jedzenie w takiej formie możemy szybko przygotować i łatwo zabrać w podróż. Pytanie brzmi, czy to, co praktyczne i dobre dla naszego portfela, służy też zdrowiu? Jak wybrać dobrą konserwę?

Konserwy to produkty w puszce, ale nie tylko – konserwy kupimy też w innych pojemnikach, na przykład słoikach. Wyróżnia je sposób produkcji, podczas którego stosuje się proces sterylizacji. Wysoka temperatura niszczy drobnoustroje, a szczelne opakowanie zabezpiecza żywność przed działaniem powietrza i zanieczyszczeń. Dzięki temu konserwy mają bardzo długo termin przydatności do spożycia. W ten sposób można przetwarzać różne produkty – ryby, mięso, warzywa oraz owoce.

 

KONSERWY – JAK PRAKTYCZNIE!

Jedzenie w konserwach ma wiele zalet. Można je długo przechowywać, więc konserwa w domowych zapasach to produkt idealny dla osób, które lubią mieć pod ręką coś na "czarną godzinę" – kiedy nie mają czasu lub ochoty na przygotowanie posiłku. Z tego też powodu konserwy często zabieramy na wyjazdy i biwaki. Poza tym szczelne opakowania ułatwiają transport.

 

 

Warzywa i owoce poza sezonem? Kupisz je w formie konserw! Nowoczesne technologie przechowywania żywności pozwalają zachować smak i właściwości świeżych produktów, warzyw, owoców, ryb, mięsa i innych przetworów. Proces sterylizacji nie wpływa na zawartość białka, tłuszczów i węglowodanów oraz większości składników mineralnych i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Z powodu wysokiej temperatury w konserwach znajdziemy mniej witaminy C i witamin z grupy B. Niektóre produkty, na przykład pomidory i kukurydza, w wersji puszkowanej zyskują na wartości, ponieważ mają więcej przeciwutleniaczy. Z kolei dynia w konserwie ma więcej witaminy A niż świeże warzywo.

 

Konserwy wysokiej jakości - zrób zapasy na Chili24!

 

Za jedzeniem w konserwach często przemawia też cena, często konkurencyjna w stosunku do innych produktów. Pamiętaj – tanie nie zawsze oznacza dobre!

 

 

KONSERWY NA ZDROWIE?

Konserwy mają zwolenników, ale również przeciwników. Zwracają oni uwagę na przykład na obecność w puszkach aluminium. Warto jednak zwrócić uwagę, że aluminium jest bardzo powszechne, a jego zawartość w puszkach konserw nie jest bardzo znacząca. Szczególną ostrożność powinny zachować jednak kobiety w ciąży, osoby starsze i dzieci, które są bardziej wrażliwe na szkodliwość aluminium. Pamiętaj, że konserwy w puszce mają alternatywę – produkty w szklanych słoikach.

 

 

W puszkach obecny może być również Bisfenol A. Duże dawki BPA są szkodliwe dla zdrowia, ale niewielkie ilości zawarte w puszkach nie powinny bardzo niebezpieczne. Dostępne są również przetwory w opakowaniach bez BPA. Ważny jest umiar – jedzenie w konserwach nie powinno być podstawą diety, ale stanowi jej wartościowe i wygodne uzupełnienie.

 

Obiad prosto ze słoiczka - oszczędzaj czas na gotowaniu.

 

JAK KUPIĆ DOBRĄ KONSERWĘ?

Konserwy dostępne w sklepach są coraz smaczniejsze i lepsze jakościowo – mają coraz mniej wspólnego z niesmacznym jedzeniem ze składników drugiej lub niższej kategorii.

  • Czytanie etykiet produktów to podstawa! Przed zakupem sprawdź skład konserwy. Przy produktach z mięsem i rybami sprawdź, jaka jest zawartość głównego składnika. Jeśli mięso stanowi 25% zawartości konserwy, a resztę stanowią wypełniacze gorszej jakości, trzeba przemyśleć zakup. Zwróć też uwagę na zawartość konserwantów – im więcej naturalnych składników, tym lepiej!

  • Cena ma znaczenie! Niska cena jest zaletą, ale zbyt niska – to znak ostrzegawczy, że konserwa nie jest dobrej jakości.

  • Wieczko tylko płaskie! Nie kupuj i nie jedz produktów z opakowania z wypukłym wieczkiem. Wypukłość świadczy o zachodzących we wnętrzu procesach chemicznych. Zjedzenie takiego jedzenia może prowadzić do poważnego zatrucia jadem kiełbasianym.

 

 

Konserwy nie muszą stać w lodówce, jednak znajdź dla nich suche i chłodne miejsce bez dostępu światła.

 

Naturalne metody, wysokiej jakości składniki, bez cukru i sztucznych dodatków, czyli rybne paprykarze i pasty na każdą okazję.

 

WRZUĆ DO KOSZYKA – JAKIE KONSERWY KUPOWAĆ?

Dobrej jakości konserwy rybne i mięsne – kupuj śmiało, żeby oszczędzić czas i ułatwić sobie życie. Jakie jedzenie w konserwie warto mieć na liście zakupów?

  • Świeże pomidory są dobre i zdrowe, ale okazuje się, że konserwy pomidorowe są jeszcze lepsze! Puszkowane pomidory mają naturalny, wyrazisty smak i aromat oraz wysoką zawartość likopenu. Likopen to silny antyoksydant, skuteczny sposób na walkę z wolnymi rodnikami o działaniu rakotwórczym.

  • Puszkowane warzywa i rośliny strączkowe są bogate w składniki odżywcze – to świetna baza do przygotowania pożywnej i zdrowej sałatki, pasty kanapkowej i innych prostych potraw. Ciecierzyca, fasola, zielony groszek i inne warzywa strączkowe w konserwie to dobre źródło białka oraz zastępstwo dla mięsa, ryb i nabiału w posiłku.

  • Owoce w puszce to doskonały sposób, żeby korzystać z ich smaku i właściwości przez cały rok. Najlepsze są owoce zanurzone w soku.

  • Tuńczyk w puszce to bogate, a przy tym szybkie źródło białka. Mięso tuńczyka kumuluje rtęć, więc zaleca się jeść do 200 gramów tego produktu tygodniowo. Postaw na tuńczyka w sosie własnym.

  • Doceń paprykarz! Dobrej jakości kawałki ryby, warzywny sos, aromatyczne zioła i dodatek kaszy lub ryżu wykorzystasz do zrobienia posiłku lub jako szybkie danie. Paprykarz w słoiczku bez problemu zmieści się w torebce lub plecaku. Rybny paprykarz doskonale smakuje w połączeniu ze świeżym pieczywem.

 

Warzywa z puszki - gotowanie szybkie i proste.

 

 

PORCJA BEZ MIĘSA, CZYLI KONSERWY DLA WEGAN I WEGETARIAN

Weganie, wegetarianie i wszyscy, którzy nie mają zaufania do puszkowanego mięsa – mają wybór! Produkty ze składników pochodzenia roślinnego bardzo dobrze sprawdzają się jako konserwy. Pasty, pasztety, paprykarze i gotowe dania to świetna "opcja ratunkowa", a strączkowe warzywa w konserwie zastąpią mięso i nabiał w diecie opartej na produktach roślinnych.

 

Przetwory pomidorowe - gotuj smacznie i szybko!

 

Za co lubimy konserwy? Są wygodne i w prosty sposób urozmaicają codzienną dietę. Dobrej jakości konserwa może okazać się "kołem ratunkowym" dla domowego kucharza – czy gotuje dla rodziny, czy tylko dla siebie. Puszki i słoiki są less waste – szklane opakowania można wykorzystać jako lunchbox, pojemnik do przechowywania lub do przetworów. Z metalowych puszek zrobisz doniczki do domowej hodowli ziół.

 

 

Źródła:

  • Marta Słupska, Konserwy – czy jedzenie w puszkach jest zdrowe?, 2013.
  • Marta Alicja Trzeciak, Czy jedzenie w puszkach jest szkodliwe dla zdrowia?, 2018.
  • Odzywianie.info.pl, Konserwy - czy jedzenie z puszek jest zdrowe?, 2014.
  • Runners-world.pl, Dobre jedzenie z puszki: czy konserwy mogą być zdrowe?, 2016.
  • Technologzywnosciradzi.pl, Konserwy - czy są bezpieczne dla naszego zdrowia?, 2019.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium