Tofu – nie tylko dla wegan 0
Tofu – nie tylko dla wegan

Weganie traktują je jako roślinny zamiennik mięsa i nabiału. Pozostali zwykle omijają je szerokim łukiem. Tofu, czyli twarożek sojowy, to ciekawy produkt, który daje wiele możliwości.

Dieta wegańska to dieta roślinna, która wyklucza produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli przede wszystkim mięso, ryby, ale również nabiał. Dieta wegańska ma wielu zwolenników i coraz bardziej popularne stają się roślinne zamienniki produktów pochodzenia zwierzęcego. Do tej grupy możemy zaliczyć tofu.

Tofu zagościło w powszechnej świadomości i na sklepowych półkach w ostatnich latach, jednak według tradycji zostało wynalezione w Chinach prawie 200 lat przed naszą erą. Tofu to sojowy twarożek, który robi się z mleka sojowego. Do zrobienia tofu potrzebny jest także koagulant, który rozdzieli grudki tofu od płynu. W koagulacji mleka sojowego często taką rolę pełni siarczan wapnia, który dodatkowo wzbogaca tofu w dawkę tego składnika mineralnego. Inne koagulanty to na przykład sól, chlorek magnezu albo sok cytrynowy.

 

Tofu - dla wegan, dla wegetarian, dla każdego!

 

TOFU – WARTOŚĆ ODŻYWCZA

Tofu to przede wszystkim dobre źródło roślinnego białka oraz kompletu niezbędnych dla organizmu aminokwasów ezogennych. 100 gram sojowego twarożku dostarcza około 8 gramów białka. Tofu zawiera przy tym niewiele kalorii, małą ilość węglowodanów oraz tłuszczu, z czego około 80% stanowią tłuszcze nienasycone. Twarożek sojowy to produkt w 100% roślinny, dlatego nie zawiera cholesterolu. Może za to pomóc obniżyć poziom „złego” cholesterolu oraz zapobiegać chorobom serca. Mała kaloryczność wspiera walkę z nadwagą. Tofu nie zawiera laktozy ani glutenu, można więc włączyć go do diet eliminacyjnych.

 

 

W tofu znajdziemy także składniki mineralne, takie jak wapń, magnez, mangan, fosfor, selen i cynk. Okazuje się także, że tofu jest całkiem dobrym źródłem żelaza. Pamiętajmy, że skład i wartość odżywcza produktów może być różna, ze względu na rodzaj użytego koagulantu.

 

BAĆ SIĘ TOFU?

Tofu powstaje na bazie soi. Ten składnik diety budzi szczególne kontrowersje. Czy słusznie?

Produkty na bazie soi, w tym również tofu, zawierają izoflawony – substancje te mają podobne działanie do estrogenów, żeńskich hormonów płciowych. Z tego powody mężczyźni często boją się soi i tofu. Nie ma jednak powodu do obaw, ponieważ badania nie potwierdzają negatywnego wpływu produktów sojowych na poziom testosteronu. Wbrew krążącym po Internecie plotkom, soja nie wywołuje problemów z tarczycą. Jeśli tarczyca funkcjonuje prawidłowo i nie występują niedobory jodu, możemy spokojnie włączyć tofu i soję do diety.

 

Tofu bez dodatków i z dodatkami - zainspiruj się!

 

Produkty sojowe mają w składzie związki fitynowe, które działają „antyodżywczo”. Tofu zawiera dość sporo fitynianów, jednak ich działanie można zneutralizować, na przykład łącząc produkty sojowe z produktami bogatymi w witaminę C.

 

 

Tofu i inne produkty sojowe są wartościowym uzupełnieniem diety dla wegan, wegetarian, a także „wszystkożerców”. Zdaniem specjalistów, „bezpiecznie” możemy zjeść dziennie do 3 porcji produktów sojowych, co przekłada się na około 100 gram tofu. Warto pamiętać, że także w tym przypadku trzeba czytać etykiety i szukać produktów sojowych jak najmniej przetworzonych, bez zbędnych dodatków, takich jak tłuszcze albo cukry.

 

LUFU I HEMPU – JAK TO UGRYŹĆ?

W towarzystwie tofu możemy czasem znaleźć produkty o podobnym wyglądzie, a nawet nazwie. Lufu i hempu to jednak trochę inna historia. Podobnie jak tofu są to produkty w 100% roślinne, nie powstają jednak z soi. Lufu to rodzaj roślinnego sera, który powstaje z łubinu. Łubin jest bogaty w białko, antyoksydanty, błonnik oraz kwas foliowy i jest dobry dla układu krążenia. Lufu nie zawiera glutenu i laktozy. Seróg roślinny z łubinu sprawdza się jako dodatek do pieczywa lub składnik wegańskich przepisów.

 

 

Hempu jest wytwarzany z nasion hemp, czyli konopi siewnej, które są zaliczane do najzdrowszych ziaren na świecie. Konopia siewna należy do grupy superfoods, czyli żywności o szczególnych właściwościach. Są bogate w białko, aminokwasy, dobre kwasy tłuszczowe, antyoksydanty oraz minerały. Hempu można używać jako smarowidło albo dodatek do sałatek i innych potraw.

 

CO ZROBIĆ Z TOFU?

Trudno znaleźć produkt o tak długiej liście zastosowań! Tofu to bogate źródło kuchennych inspiracji, które można wykorzystać na wiele różnych sposobów.

Zacznijmy od tego, że tofu możemy kupić w różnych wariantach. Najbardziej uniwersalne jest tofu naturalne. Tofu naturalne ma neutralny smak, dlatego przed przygotowaniem dobrze jest je zamarynować w oleju oraz ulubionych ziołach i przyprawach.

 

Tofu naturalne - do sałatki, zapiekanki, na kanapki i na deser!

 

Tofu naturalne nie zawiera dodatków smakowych, dlatego można wykorzystać je w deserach! Z tofu przygotujemy na przykład aksamitny mus, lody, pudding, a nawet wegański sernik, czyli tofucznik.

Twarożek sojowy znajdziemy także w wersji z dodatkami. Najczęściej są to zioła, przyprawy lub warzywa, które nadają tofu bardziej zdecydowany smak. Ciekawą propozycją jest tofu wędzone, wzbogacone aromatem dymu wędzarniczego. Tofu wędzone ma przyjemny, delikatnie „mięsny” aromat wędzonki.

 

 

Marynowane tofu lub tofu z dodatkami możemy usmażyć na patelni lub upiec w piekarniku, tak jak kotlety. Sojowy twarożek jest świetnym dodatkiem do wegańskich zapiekanek, burgerów, kotlecików, klopsów, pierogów, tostów, szaszłyków, dań kuchni azjatyckiej, zup i sałatek. Jeśli organizujemy grilla i wśród gości znajdzie się osoba na diecie wegańskiej, zamiast mięsa możemy podać tofu. To również pomysł na dodatek do pieczywa. Na bazie tofu przygotujemy wyjątkową pastę, a nawet jajecznicę. Jajecznica z tofu, czyli tofucznica, będzie miała smaczny, jajeczny posmak, jeśli dodamy do niej czarną sól i odrobinę płatków drożdżowych.

 

Wegańska alternatywa dla mięsa i nabiału oraz ciekawe urozmaicenie diety – warto wpisać tofu na listę zakupów! Twarożek sojowy to setki pomysłów na wyjątkowe dania i desery, które potrafią zaskoczyć.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium