Na dobry sen 0
Na dobry sen

Dobry dzień zaczyna się od dobrego snu. Sen daje nam energię, to najprostsze lekarstwo i najlepszy kosmetyk.

Liczba godzin to kwestia indywidualna. Niektórzy są pełni życia już po 6 godzinach snu, inni koniecznie muszą zrobić przepisowe 8 godzin. Są też osoby, które czują się wyspane po długiej nocy w łóżku. Ilość jest ważna, ale zadbajmy też o jakość snu! Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz, a jak się wyśpisz, tak udany będzie dzień!

 

PRZYGOTUJ MIEJSCE

Po pierwsze trzeba zadbać o odpowiednie warunki w sypialni. Idealnie, kiedy jeden z pokojów możemy przeznaczyć na miejsce do spania. Jeśli nie mamy takiej możliwości, postarajmy się w jakiś sposób wydzielić przestrzeń do wypoczynku od strefy przeznaczonej do pracy. Im mniej sprzętów w sypialni, tym lepiej, ponieważ takie wnętrze łatwiej utrzymać w czystości.

 

 

W sypialni sprawdzają się stonowane kolory i desenie, które tworzą klimat relaksu. Jeśli lubimy zaszaleć z wzorami i barwami, wrzućmy je na ścianę za łóżkiem – wieczorem nie będą rozpraszać, a o poranku dodadzą energii. Dobry wybór do sypialni to jasne barwy ziemi i odcienie pastelowe, raczej złym pomysłem są ciemne kolory, czerń lub czerwień.

 

Orzechy włoskie i migdały - zdrowe przekąski na dobry sen.

 

Na jakość snu wpływa materac. Nie ma uniwersalnego rozwiązania – każdy musi sam zdecydować, czy wygodniejszy, a przede wszystkim zdrowszy jest dla niego materac miękki czy twardy.

 

IDEALNE WARUNKI DO SNU

Najlepiej wypoczywamy w ciszy i ciemności. Wbrew pozorom taki efekt jest trudny do osiągnięcia, szczególnie w miastach. Sposobem na nocne hałasy są zatyczki do uszu. Przed snem trzeba starannie zasłonić okna, aby do sypialni nie wpadało światło ulicznych lamp. Jeśli mimo zasłon lub rolet w pokoju nie zapanowała ciemność, warto sięgnąć po opaskę na oczy – to świetna bariera dla miejskich świateł.

 

 

Pokój do spania powinien być dobrze przewietrzony. Nawet zimą należy otworzyć okna chociaż na kilka minut. Nagrzane powietrze jest bardzo suche, a to nie sprzyja zdrowemu wypoczynkowi. Temperatura w sypialni nie może być zbyt wysoka, ponieważ po nocy w przegrzanym pomieszczeniu osiągamy efekt odwrotny od zamierzonego, to znaczy czujemy się znużeni i pozbawieni energii.

 

Sok wiśniowy - na dobranoc!

 

Rośliny poprawiają jakość powietrza w domu –wiele z nich ma zdolność oczyszczania atmosfery. To, co służy nam w ciągu dnia, niekoniecznie sprawdza się w nocy. Pod wpływem światła rośliny pobierają z atmosfery szkodliwy dwutlenek węgla, a oddają tlen, jednak w nocy proces ten działa w drugą stronę – rośliny „kradną” tlen, którego potrzebujemy do zdrowego snu. Jakie rośliny ustawić w sypialni? Są gatunki, w których proces fotosyntezy zachodzi w drugim kierunku, to znaczy że produkują tlen właśnie w nocy. Do takich roślin należą między innymi  wężownica, fikus sprężysty, aloes drzewiasty, kaktus bożonarodzeniowy, skrzydło kwiat, gerbera, dracena wonna oraz storczyki Dendrobium.

 

STREFA WYPOCZYNKU, STREFA PRACY

Sypialnia i łóżko powinny służyć do spania. W przestrzeni do spania i jej okolicy trzeba usunąć sprzęty elektroniczne, a do łóżka nie zabierać pracy – to miejsce powinno kojarzyć się z wypoczynkiem i relaksem, nie obowiązkami. Nie bierz do łóżka telefonu. Niebieskie światło ekranu utrudnia zaśnięcie, a duża ilość informacji, które przyjmujemy podczas przeglądania mediów społecznościowych pobudza układ nerwowy i skutecznie wybija ze snu.

 

 

Ostatnie 2 godziny przed snem powinny przygotowywać do nocnego odpoczynku – dobra herbata, ciepła kąpiel lub spokojna lektura pomogą się wyciszyć i uspokoić. Jeśli masz problemy ze snem, do kąpieli dodaj sól Epsom albo przynajmniej wymocz nogi w wodzie z jej dodatkiem. Dlaczego sól Epsom dobrze wpływa na sen przeczytasz na naszym blogu. Do wody możesz dodać kilka kropli olejku lawendowego lub jałowcowego, które maja właściwości uspokajające.

 

Sól Epsom, czyli śpij spokojnie!

 

DIETA NA DOBRY SEN

Sen to jeden z fundamentów zdrowia. Ważną rolę w zdrowym trybie życia odgrywa także dieta. Okazuje się, że to co jemy, może mieć wpływ na to, jak śpimy!

 

 

Melatonina to hormon, który odpowiada za prawidłowy przebieg naturalnego rytmu dobowego, a dokładniej za sen. Według badań, jej naturalnym źródłem są orzechy włoskie. Kolejna przekąska, która pomoże się rozluźnić to migdały, które zawierają wapń. Ten składnik pozawala uspokoić mięśnie oraz przetworzyć tryptofan w melatoninę. W podobny sposób działają też inne produkty bogate w wapń, takie jak chudy twaróg, ciepłe mleko i pozostałe produkty nabiałowe. Właściwości uspokajające ma zielona sałata – to dobry pomysł na kolację. Wysoką zawartość melatoniny ma sok wiśniowy, który jest jednym z najlepszych naturalnych sposobów na dobry sen.

 

ZIOŁA NA DOBRANOC

W ziołowej aptece znajdziemy sposoby na różne dolegliwości – również na problemy ze snem. Które zioła pomogą na zdrowy i mocny sen?

  • Takie właściwości ma lawenda, która łagodzi stres i uspokaja, i w ten sposób ułatwia zasypianie. Kilka kropli olejku lawendowego do kąpieli lub napar na bazie lawendy powinny stać się wieczornym rytuałem.
  • Działanie uspokajające mają napary z liści melisy. Melisa pomaga leczyć zaburzenia snu oraz korzystnie wpływa na problemy z trawieniem.
  • Naturalny sposób na bezsenność to kozłek lekarski – to zioła jest pomocne także w walce ze stresem oraz przy problemach trawiennych o podłożu stresowym.
  • Rumianek to popularne i łatwo dostępne zioło, które słynie ze swoich właściwości uspokajających. Napar z rumianku zmniejsza stres oraz ma działanie rozluźniające, a dzięki temu ułatwia zasypianie.
  • W leczeniu przewlekłej bezsenności zastosowanie ma ziele męczennicy cielistej. Obniża poziom stresu i łagodzi emocje, ma działanie wyciszające i pomaga poradzić sobie ze stanami lękowymi.
  • Chmiel zawiera lupulinę czyli substancję o działaniu uspokajającym i nasennym. To dlatego wyciągi z szyszki chmielu znajdują się w niemal każdym preparacie ułatwiającym zasypianiem. Chmiel obniża ciśnienie krwi, łagodzi ból oraz ma właściwości antyoksydacyjne.
  • Głóg to bogate źródło witamin i minerałów. Napary z głogu obniżają ciśnienie, wzmacniają organizm i uspokajają.

 

 

 

Ziołowa apteka - lawenda, melisa, rumianek, chmiel, głóg, kozłek lekarski i męczennica uspokoją i ułatwią zasypianie.

Na sen poświęcamy niemal 1/3 swojego życia. To nie strata czasu, ale inwestycja w zdrowie. Sen pozytywnie wpływa na pracę mózgu i koncentrację. W czasie snu odpoczywają ciało i psychika. Sen wspomaga układ odpornościowy, a nawet walkę z nadwagą. Problemy ze snem są powodem zmian hormonalnych, które wpływają między innymi na apetyt. Dobry sen to lepsza wydajność pracy i większa efektywność na treningach. To lekarstwo i kosmetyk w jednym!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium