Truskawka – królowa lata! 0
Truskawka – królowa lata!

Lato pachnie i smakuje truskawkami! Słodkie, czerwone owoce są pyszne w każdej formie. Najlepiej smakują truskawki prosto z krzaczka czy kobiałki, ale możemy dodawać je też do ciast, letnich deserów, koktajli czy płatków śniadaniowych albo zjeść na słodki obiad z makaronem, ryżem lub naleśnikami.

Każdy z nas ma swój ulubiony sposób na truskawki. I bardzo dobrze, bo truskawka nie dość, że przepyszna, jest też bardzo zdrowa. To prawdziwy superowoc, który zasługuje na koronę.

Kiedyś truskawki były zresztą towarem luksusowym, dostępnym dla arystokratów i rodziny królewskiej. Co ciekawe, truskawki trafiły na stoły dopiero około XIV wieku, choć były znane długie wieki wcześniej. Dla starożytnych Rzymian truskawka była... rośliną ozdobną!

 

 

 

Truskawka – wartości odżywcze

Bardzo dobrze, że zamiast patrzeć na truskawki, zaczęliśmy je jeść. Poza smakiem, jedzenie truskawek daje bardzo dużo korzyści. Truskawki są niskokaloryczne – 100 gramów ma około 30 kalorii. Garść owoców to około 70 gramów, czyli mniej więcej 20 kalorii. Truskawki są niskokaloryczne, ponieważ w ponad 90% składają się z wody. Są więc idealnym sposobem na letnie nawodnienie – nawadniać możemy się nie tylko płynami, o czym przeczytasz na blogu.

Truskawki mają około 7 na 100 gramów węglowodanów, niewielkie ilości tłuszczów i białka oraz błonnik – prawie 2 na 100 gramów, więc całkiem nieźle. Truskawki są polecane diabetykom, ze względu na niski indeks glikemiczny – IG:40.

 

Jakie właściwości mają truskawki?

Truskawki są bardzo dobrym źródłem witaminy C oraz są bogate w polifenole – ich właściwości przeciwutleniające wypadają lepiej w porównaniu do innych owoców. Polifenole wspierają odporność i odgrywają ważną role w profilaktyce przeciwnowotworowej. Jedna szklanka truskawek w zupełności wystarczy, żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, i to z dużym plusem. Witamina C pełni wiele ważnych funkcji w organizmie, między innymi stymuluje produkcję kolagenu – dla młodej i pięknej skóry. Truskawki można nawet nakładać bezpośrednio na twarz, jako naturalną maseczkę. Witamina C zwiększa też przyswajalność żelaza – ten składnik jest zresztą obecny w truskawkach.

W truskawkach znajdziemy też inne składniki mineralne – mangan, potas i foliany – oraz flawonoidy. Foliany są szczególnie cenne dla kobiet w ciąży, z kolei flawonoidy, razem z potasem, świetnie działają na serce i chronią układ sercowo-naczyniowy. Z witamin na uwagę zasługuje jeszcze spora dawka witamin z grupy B, niezbędnych dla prawidłowego działania układu nerwowego.

 

Truskawki i odchudzanie

Miłośnicy truskawek na diecie mogą spać spokojnie – te owoce są wręcz wskazane podczas odchudzania. Mają mało kalorii, a dzięki błonnikowi sycą na dłużej. Błonnik wspiera też przemianę materii, a jego działanie „podkręcają” jeszcze bromelina oraz mangan. Bromelina to bardzo ciekawy enzym. Nie tylko wspomaga trawienie białek, ale także usuwanie wody i toksyn z organizmu. Jej działanie docenią sportowcy, ponieważ bromelina ma pozytywny wpływ na gojenie ran oraz regenerację mięśni po wysiłku.

 

Przepis na truskawki

Co zrobić z truskawek? Pomysłów mamy bardzo dużo.

  • Świeże owoce można dodać do jogurtu, płatków śniadaniowych i letnich deserów.
  • Truskawki świetnie pasują do gofrów, naleśników i pankejków – na słodkie, wakacyjne śniadanie, z dodatkiem jogurtu lub bitej śmietany.
  • Truskawki w czekoladzie – połączenie dwóch pysznych... afrodyzjaków, a na dodatek efektowny i prosty deser. Truskawki świetnie smakują z mleczną, deserową i białą czekoladą.
  • Ciasta z truskawkami – truskawki dobrze pasują do ciast drożdżowych i kruchych, tart i serników, placków jogurtowych i tortów.
  • Truskawki mogą być bazą do orzeźwiających, letnich koktajli i kompotów.
  • Truskawki z... no właśnie? Ryż czy makaron, śmietana czy jogurt, z cukrem czy bez? Każdy ma swój ulubiony smak, często związany ze wspomnieniami z dzieciństwa.
  • Dla tych, którzy nie boją się eksperymentów – truskawki w wytrawnych przepisach! Truskawki dobrze komponują się z drobiem, krewetkami, mozarellą, sałatami, szpinakiem, fasolką szparagową, szparagami, serami pleśniowymi i orzechami.
  • Knedle i pierogi z truskawkami – smak lata!
  • Kanapki z truskawkami to świetny pomysł na słodki, szybki posiłek. Spróbuj z kremem czekoladowym, masłem orzechowym albo serkiem śmietankowym.

 

Zatrzymaj lato na dłużej – przetwory owocowe

Owocowe przetwory to świetny sposób, żeby cieszyć się smakiem i zapachem lata przez cały rok! Truskawki świetnie nadają się na przetwory. Zrobimy z nich dżem, konfiturę, mus, kompot, a nawet wino truskawkowe. Truskawki śmiało można mrozić. Umyte owoce bez szypułek ułóż na tacy lub blaszce, żeby się nie stykały, i włóż na noc do lodówki. Następnego dnia przesyp do mniejszych woreczków lub pudełek. Zamrożone truskawki sprawią wiele radości podczas jesiennych i zimowych wieczorów.

Źródła:

  • Dorota Zalepa, Przetwory z truskawek, czyli jak cieszyć się truskawkami zimą, 2014,
  • Emilia Stańczuk, Truskawki pełne smaku, 2015,
  • Anna Banaś, Anna Korus, Wartości odżywcze i wykorzystanie w żywieniu owoców truskawki i wiśni, 2016
  • Aleksandra Nowak, Truskawki – witaminowa bomba dla zdrowia i urody, 2018,
  • Joanna Jagła, Truskawka i jej niezwykłe właściwości odżywcze i prozdrowotne, 2020,
  • Alicja Kowalczyk, Truskawka – na co pomaga i czy jest zdrowa? Zastosowanie, wartości odżywcze i właściwości, 2021.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium