Papryka i jej supermoce 0
Papryka i jej supermoce

Czerwona, zielona, żółta, słodka, ostra, długa, okrągła – papryka ma wiele wartych poznania odmian. Jako przyprawa lub warzywo, trzeba mieć ją w kuchni!

Jeszcze do niedawna papryka nie była częstym gościem na naszych stołach, ale smakosze oraz miłośnicy zdrowej kuchni sięgają po to warzywo coraz częściej. Mielona papryka to wyrazista przyprawa, dzięki której potrawy mają bogatszy smak, a świeże i konserwowe warzywa są smacznym składnikiem wielu potraw i prostym sposobem, żeby dorzucić do codziennej diety solidną porcję witamin i składników odżywczych.

 

Papryka na wiele sposobów w Chili24!

 

Królowa z Ameryki w Europie

Papryka pochodzi z Ameryki Południowej i Środkowej. Do Europy zawitała jako przyprawa w XVI wieku, razem z wielkimi odkryciami geograficznymi. Papryka na dobre zadomowiła się w krajach Południowej Europy – Węgry, Rumunia i Bułgaria szybko doceniły walory papryki, która stała się ich „narodowym” warzywem. Do dzisiaj papryka jest tam znana jako „królowa” kuchni. Nic dziwnego, że to właśnie Węgier, Albert Sznet-Gyorgyi, jako pierwszy wyodrębnił z papryki kwas askorbinowy, czyli czystą witaminę C. Za to osiągnięcie węgierski biochemik dostał Nagrodę Nobla!

 

 

W Polsce odkryliśmy paprykę dużo później, ponieważ pierwsze wzmianki o niej w Polsce pochodzą dopiero z XIX wieku. Dzisiaj chętnie hodujemy, kupujemy i zjadamy paprykę w różnych postaciach.

 

Do kanapek, warzyw, przekąsek - polecamy paprykowe hummusy, pasty i pasztety!

 

Papryka – bomba witaminowa!

Jakie produkty są najlepszym źródłem witaminy C? Wbrew powszechnej opinii, nie są to cytrusy! Najwięcej naturalnej witaminy C znajdziemy w warzywach, po pierwsze w natce pietruszki – 269 mg na 100 gramów. Na drugim miejscu jest papryka, która w zależności od koloru, może mieć od 125 do 200 mg witaminy C na 100 gramów. Pod tym względem króluje papryka czerwona, niewiele za nią jest papryka zielona, trzecie miejsce zajmuje papryka pomarańczowa, a tuż za podium uplasowała się papryka żółta.

 

 

Zapotrzebowanie osób dorosłych na witaminę C określa się na 1 mg na 1 kilogram masy ciała. Jedna papryka o wadze  200 gramów, to aż nadto, by zaspokoić potrzeby organizmu. Trzeba pamiętać, że witamina C jest bardzo delikatna i wrażliwa na wysoką temperaturę – smażenie, gotowanie i odgrzewanie. Produkty bogate w witaminę C najlepiej gotować na parze, dodawać pod koniec obróbki lub chrupać na surowo! Stabilność witaminy C podnoszą z kolei mrożenie i kiszenie.

 

Przyprawiamy do smaku! Wyraziste i aromatyczne przyprawy.

 

Papryka jest mało kaloryczna – 100 gramów warzywa to około 30 kalorii. Papryka zawiera betakaroten, z której powstaje witamina A, istotna między innymi dla zdrowia skóry i wzroku. Z cennych składników mineralnych w papryce trzeba też wspomnieć wapń i żelazo. Papryka może być więc wartościowym uzupełnieniem diety dla osób na diecie wegańskiej i wegetariańskiej.

 

 

Jaka papryka?

Papryki dzielimy na 5 rodzajów – roczne, jagodowe, pochodzące z Chin (chinense), owocowe i omszone. Ostre owoce papryki zwane są chili. Jakie są najpopularniejsze odmiany papryki i do czego ich używać?

  • Bell – popularna słodka papryka, w różnych kolorach. Może być czerwona, zielona, żółta, pomarańczowa. Ma wiele zastosowań – dobrze smakuje na surowo, do kanapek, sałatek i surówek, jest składnikiem leczo, zapiekanek, gulaszów, nadaje się do pieczenia oraz faszerowania.

  • Cayenne – długa, bardzo pikantna papryka, z której powstaje wyrazisty pieprz cayenne. Świeże papryki można dodawać do zup, sosów i sałatek.

  • Czereśniowe – papryczki Cherry o niewielkich rozmiarach, mogą być słodkie lub bardzo ostre, w zależności od gatunku. Są ciekawym dodatkiem do sałatek i przekąsek, często spotykane w formie suszonej lub marynowanej. Papryczki czereśniowe są bardzo dekoracyjne.

 

 

  • Habanero – jeden z najostrzejszych gatunków papryki. Papryki habanero są okrągłe, mocno czerwone, pomarańczowe lub żółte. Popularna w kuchni Ameryki Środkowej, dodawana do gulaszów, zup, sosów i chilli con carne, a także do ciast i przetworów.

  • Jabłkowa – pikantna, jasnożółta papryka. Jest jędrna i doskonała do nadziewania, świetnie komponuje się z mielonym mięsem, serowymi pastami i kapustą.

  • Jalapeno – bardzo ostra papryka, dojrzała jest dodatkowo dość słodka. Popularny dodatek wyrazistej kuchni meksykańskiej. Papryka jalapeno duszona w piecach jeszcze nabiera ostrości – tak powstaje chipotle.

  • Peperoni – zwana też peperoncini, dość pikantna, lekko słodka papryka, często spotykana w daniach kuchni włoskiej, na przykład na pizzy. Wzbogaci i podkreśli walory sosów, curry, gulaszów oraz innych potraw z mięsa i warzyw.

 

 

  • Pimento – aromatyczna i słodka papryka o czerwonej barwie. Sprawdza się w marynatach, dobrze pasuje do niej nadzienie z oliwek.

  • Serrano – od innych rodzajów odróżnia ją cytrusowa nuta. Papryka serrano jest ostra – to popularny składnik saly i guacamole. Dozbrze komponuje się z owocami morza i jajkami.

  • Tabasco – bardzo ostra, czerwona papryka, kluczowy składnik kultowego sosu tabasco.

 

Papryka na Walentynki

Zbliżaj się święto zakochanych - do walentynkowego menu dorzuć papryczkę chili, która jest znana jako naturalny afrodyzjak. Ostre potrawy podnoszą tętno i pobudzają produkcję endorfin. W kuchni węgierskiej papryka to sposób na długie, pełne pasji życie - właściwości przeciwutleniające tego warzywa sprawdzają się w walce z wolnymi rodnikami, a to naturalnie dodaje sił witalnych i energii.

 

Przekąski z paprykową nutą - chrupiące i wyraziste!

 

Papryka, poza oczywistymi walorami smakowymi, jest bogatą skarbnicą wartościowych składników. Tabletki i suplementy z witaminą C lepiej jest zastąpić papryką, a ostre, paprykowe przyprawy to świetny sposób, aby nadać ulubionym potrawom nowego, wyrazistego charakteru.

 

 

Źródła:

  • Joanna Samołuk, Papryka, 1986,
  • Magdalena Surma-Zadora, Ewa Cieślik, Elżbieta Grzych-Tuleja, Angelika Bodzioch, Próba znalezienia współzależności pomiędzy zawartością witaminy C a barwą papryki, 2011,
  • Joanna Szmitka-Łuszczyk, Raport na temat witaminy C, 2016,
  • Paula Nagel, Czy cytrusy to główne źródło witaminy C?, 2018,
  • beszamel.se.pl, Odmiany papryki - do czego się nadają poszczególne gatunki papryki?.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium