Zdrowe podejście do odchudzania 0
Zdrowe podejście do odchudzania

Lato, czas urlopów – chcemy wyglądać i czuć się dobrze. Tydzień przed wyjazdem to zdecydowanie zbyt późno, żeby schudnąć. Podczas urlopu „wrzuć na luz”, a zmiany zacznij po powrocie.

Jaka powinna być dieta odchudzająca? Na początku warto pamiętać, że na pewno nie będzie łatwa i szybka, tym bardziej, jeśli na dodatkowe kilogramy „pracowaliśmy” dłuższy czas. Dieta odchudzająca powinna być skuteczna, ale przede wszystkim rozsądna i zdrowa. W tej kwestii nie warto eksperymentować i gonić za modą.

 

NAJLEPSZA DIETA

Nie ma cudów – odchudzanie to prosta matematyka. Trzeba wypracować deficyt kaloryczny. Najprościej mówiąc, gubimy kilogramy, kiedy spalamy więcej kalorii niż jemy. Jak to osiągnąć? Trzeba jeść mniej albo więcej się ruszać. Możemy też wybierać jedzenie, które jest mniej kaloryczne i szukać lżejszych zamienników ulubionych produktów.

 

 

Deficyt kaloryczny to podstawa, ale jest jeszcze jedna zasada. Dieta będzie skuteczna, jeśli będziemy jej przestrzegać. Podejście „wszystko albo nic” nie jest dobre dla zdrowia psychicznego. Dietetycy polecają zasadę 80/20, w której 80% jadłospisu wypełniają produkty zdrowe i niskokaloryczne, a pozostałą część stanowią produkty rekreacyjne, czyli może mniej zdrowe, ale smaczne, na przykład słodycze i słone przekąski. Zdrowa dieta powinna opierać się na zdrowym podejściu!

 

Mniej cukru, mniej kalorii - produkty bez cukru w Chili24.

 

NIEZDROWA DIETA

Teoria wydaje się prosta, jednak są różne strategie jej realizacji. Są lepsze i gorsze sposoby na chudnięcie. Których lepiej unikać?

Każdego roku magazyn U.S. News & World Report publikuje ranking najlepszych i najgorszych diet. Specjaliści biorą pod lupę różne style żywienia. Uwzględniają wpływ na sylwetkę, ale również inne czynniki – wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo i łatwość stosowania oraz pokrycie zapotrzebowania na składniki odżywcze. Wysoką pozycję zajmują dieta śródziemnomorska i DASH, w ostatnim czasie uznanie zyskuje dieta fleksitariańska

 

Czym słodzić - alternatywa dla białego cukru.

 

DIETA DUKANA

Dieta Dukana polega na jedzeniu dużej ilości białka oraz ograniczeniu węglowodanów. Dieta podzielona jest na kilka etapów – od kuracji uderzeniowej do stabilizacji. Podstawą diety Dukana są produkty wysokobiałkowe, z niewielką ilością tłuszczów, czyli przede wszystkim nabiał i chude mięso. W kolejnych etapach do jadłospisu można włączyć więcej produktów, jednak wciąż opiera się on na białku.

 

 

Efekty? Produkty wysokobiałkowe są bardzo sycące, dlatego w trakcie diety Dukana jemy mniej i chudniemy. Organizm bez dostępu do węglowodanów zaczyna brać energię z tkanki tłuszczowej. Niestety, nie bez konsekwencji – wysokobiałkowa dieta stanowi obciążenie dla nerek, wątroby i mózgu. Białko to materiał budulcowy organizmu, jednak ciało do funkcjonowania potrzebuje wszystkich składników odżywczych. Dieta Dukana nie jest bardzo zróżnicowana pod względem smakowym, dlatego łatwo może się znudzić.

 

Herbaty i zioła - moc natury dla zgrabnej i zdrowej sylwetki.

 

DIETY JEDNOSKŁADNIKOWE

Monodieta to sposób żywienia oparty na jednym składniku. Dieta kapuściana, jabłkowa, ryżowa, jajkowa – podstawą wszystkich posiłków jest jeden wybrany produkt. Diety jednoskładnikowe działają, to znaczy odchudzają, ale nie dostarczają wielu niezbędnych składników odżywczych. Oparcie diety na jednym produkcie może prowadzić do poważnego wyniszczenia organizmu. Nie istnieje produkt idealny, który w pełni może pokryć zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze. Na dodatek – dieta jednoskładnikowa jest monotematyczna, dlatego łatwo stracić na niej motywację.

 

Pieczywo na diecie? Sprawdź nasze propozycje!

 

DIETA KOPENHASKA

Dieta kopenhaska należy do bardzo restrykcyjnych diet, które obiecują nawet 10 kilogramów mniej na wadze po jej zakończeniu. Dieta kopenhaska trwa 13 dni i nie dopuszcza żadnych odstępstw – każdy z 3 posiłków dziennie jest szczegółowo zaplanowany. W menu znajdują się czarna kawa, warzywa, ryby i mięso, jajka, niewielka ilość owoców, tłuszczów i produktów zbożowych. Dieta kopenhaska jest niskokaloryczna, zawiera niewiele złożonych węglowodanów i witamin. Kilogramy traci się kosztem spadku energii, złym samopoczuciem i obniżeniem nastroju. W podobny sposób działają inne strategie żywieniowe, które polegają na drastycznym ograniczeniu kalorii, na przykład dieta norweska, której fundamentami są... jajka i grejprfuty.

 

Jedz normalnie i chudnij - odżywcze i sycące kasze.

 

POSTY OWOCOWO-WARZYWNE

Diety owocowo-warzywne, czyli tak zwane posty lub głodówki lecznicze, wciąż są bardzo popularne. Pomagają schudnąć, ale ich zwolennicy zwracają uwagę na aspekt zdrowotny – oczyszczenie organizmu z toksyn. Uwaga, ważna wiadomość – nie potrzebujesz dodatkowego detoksu! Zdrowy, prawidłowo funkcjonujący organizm ma naturalną zdolność do detoksykacji. Owoce, warzywa, zioła i odpowiednia ilość płynów, wprowadzone do „zwykłej” diety wspomagają oczyszczanie, organizm nie potrzebuje postów, głodówek leczniczych ani innych tego rodzaju kuracji. Jak wspierać detoksykację organizmu? Sprawdź na blogu!

 

 

Diety owocowo-warzywne różnią się w szczegółach, ale podstawowe założenia są podobne. Podczas leczniczej głodówki w menu królują niskoskrobiowe warzywa oraz niskocukrowe owoce. Z diety trzeba wykluczyć nabiał, cukier, alkohol, kofeinę, białko zwierzęce i wysoko przetworzone produkty.

 

Dbaj o sylwetkę naturalnie! Specjalistyczne herbatki w Chili24.

 

Warzywa i owoce mają mało kalorii, dlatego redukcja wagi jest szybka, jednak dieta oparta na tak ograniczonej liczbie produktów jest bardzo niedoborowa. W poście owocowo-warzywnym brakuje białka, więc oprócz tkanki tłuszczowej tracimy też mięśnie.

 

 

Głodówki obniżają odporność, a duża dawka błonnika może prowadzić do problemów z układem pokarmowym. Na niedoborze tłuszczów tracą włosy, skóra i paznokcie, a mała liczba kalorii źle wpływa na nastrój i spowalnia metabolizm – zmniejsza się wartość podstawowej przemiany materii. Mamy mniej energii na aktywność fizyczną. Post owocowo-warzywny u kobiet może prowadzić do zaburzeń miesiączkowych.

 

CHUDNIJ NA ZDROWIE!

Opisane diety sprawią, że schudniesz, ale kosztem swojego zdrowia. Po ich zakończeniu często pojawia się efekt jojo, czyli powrót do wagi sprzed diety (lub wyższej). Nie funduj swojemu organizmu kuracji szokowych – droga budowania dobrych nawyków i zdrowych relacji z jedzeniem daje lepsze efekty.

 

Chcesz schudnąć? Postaw na warzywa!

 

Jak zdrowo tracić zbędne kilogramy? Pij dużo wody, ogranicz sól, dbaj o odpoczynek i sen, wybieraj produkty pełnoziarniste, mało przetworzone, biały cukier zamień na zdrowsze zamienniki, wrzuć do diety więcej błonnika, zamiast słodyczy jedz owoce, a do posiłków dodawaj więcej warzyw, przypraw i ziół. Ruszaj się więcej – nie tylko na treningu, ale także w ciągu dnia. Nawet mały spacer to dodatkowa dawka spalonych kalorii, lepszy nastrój i więcej energii. Nie stresuj się jedzeniem! Na pierwszym miejscu są zdrowie i dobre samopoczucie.

 

 

Źródła:

  • Ewa Sawa, Diety jednoskładnikowe – zasady, efekty, przeciwwskazania, 2013.
  • Wiktor Szczepaniak, wywiad z prof. Mirosłąwem Jaroszem, Dieta oczyszczająca z toksyn – czy istnieje?, 2017.
  • Aleksandra Cichocka, Ranking diet 2019 – trzy królowe, 2019.
  • Joanna Andrzejewska, Joanna Ozga, Dieta Dukana - zasady, etapy, efekty, 2020.
  • Sylwia Michalczyk, Głodówka lecznicza - cel, zasady, wady i zalety, 2020.
  • Wioletta Michałowska, Dieta dr Dąbrowskiej – cała prawda o cudownym „oczyszczaniu”, 2020.
  • Małgorzata Kazbieruk, Weronika Buczkowska, Bartłomiej Ciepelewski, Dieta Dukana - zasady, skutki uboczne, etap I, etap II, etap III, etap IV, efekty, 2020.
  • Zdrowie.wprost.pl, Dieta kopenhaska – trwa tylko 13 dni i obiecuje utratę do 10 kg. Czy to możliwe?, 2019.
  • U.S. News, Best Diets Overall, 2020.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium