Sezamie, otwórz się! 0
Sezamie, otwórz się!

 Małe ziarenka sezamu to jeden z największych skarbów Wschodu. Sezam jest ważnym składnikiem tradycyjnej kuchni arabskiej – łączy w sobie wyjątkowe walory smakowe i niezwykłe właściwości odżywcze.

Sezam to jedna z najstarszych, znanych roślin oleistych – był znany już dwa tysiące lat przed naszą erą. Starożytni Babilończycy mówili o nim – pokarm bogów, dla mieszkańców Wschodu jest symbolem nieśmiertelności. W naszych czasach sezam nie rośnie w stanie naturalnym. Jego wielkie plantacje znajdują się przede wszystkim w rejonach tropikalnych, ale hodowle sezamu znajdziemy też w Europie.

 

Sezam - poznaj skarb kuchni Wschodu!

 

ZŁOTO WSCHODU – SEZAM I JEGO WŁAŚCIWOŚCI

Sezam to przede wszystkim tłuszcze, w tym dużo tych zdrowych, które stanowią ponad połowę jego składu. Ziarna sezamu zawierają też sporo białka – to około 1/4 składu sezamu. Poza tym znajdziemy w nich niewielkie ilości węglowodanów i nieco więcej błonnika.

 

 

Skarbem i wartością sezamu są witaminy i składniki mineralne, których pełne jest każde ziarenko! Sezam zawiera między innymi wapń, żelazo, magnez i cynk, a także witaminę A i E oraz witaminy z grupy B. Sezam jest dobrym uzupełnieniem diety wegańskiej, ponieważ jest roślinnym źródłem wapnia i cynku. Dostarczenie do diety wapnia, który jest niezbędny między innymi dla zdrowia kości i zębów oraz dobrego snu i nastroju, to dla wegan duże wyzwanie – dlatego do diety roślinnej warto włączyć sezam i produkty na jego bazie.

 

Hummus, czyli pożywny i smaczny produkt, nie tylko dla wegan.

 

Sezam jest bogatym źródłem fitosteroli. To związki roślinne o budowie podobnej do cholesterolu, które wykazują korzystne działanie na nasz organizm – pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. Spośród wszystkich nasion to właśnie sezam ma najwięcej fitosteroli!

 

 

SEZAM – ZASTOSOWANIE W KUCHNI

Sezam w kuchni możemy wykorzystać na wiele sposobów! Sezamowe ziarenka będą doskonałe jako panierka do warzyw, mięsa, ryb, warzyw lub tofu. Sezam jako posypka albo składnik marynaty nada daniom orientalnego charakteru i chrupkości. Charakterystyczna, orzechowa nuta sezamu świetnie sprawdza się w wytrawnych przepisach i deserach. Lubisz domowe pieczywo? Ziarenka sezamu są dobrym dodatkiem do domowych wypieków, chleb, bułek, ale również ciast i ciasteczek. Dodawaj sezam do koktajli i zup, aby były jeszcze zdrowsze. Chrupiące ziarenka pasują do owsianki, jaglanki i innych ulubionych płatków śniadaniowych.

 

 

Ziarna sezamu warto wykorzystać w przepisach na dania kuchni azjatyckiej – bardzo dobrze komponują się z drobiem, sosem sojowym, makaronem ryżowym, bambusem i grzybami mung. Polecamy uprażyć ziarenka na patelni – z takim dodatkiem nawet prosty przepis zyska oryginalny smak. Ugotuj makaron i brokuły, dopraw sosem sojowym i posyp prażonym sezamem. To sposób na szybkie i proste jedzenie dla miłośników azjatyckiej kuchni.

 

Pasta sezamowa - dodaj tahini, dodaj swojej kuchni smaku!

 

INNE POMYSŁY NA SEZAM

Sezam to nie tylko wartościowy dodatek do potraw – jest bazą dla ciekawych produktów. Z sezamu powstają uwielbiane przez wielu słodycze – sezamki i sezamowe krakersy, a także chałwa. Z ziaren sezamu robi się tahini, czyli pastę sezamową. Tahini jest dodatkiem do rożnych przepisów oraz ważnym składnikiem hummusu. Z prażonych nasion sezamu tłoczony jest olej sezamowy, który ma oryginalny, wyrazisty smak i aromat. Olej sezamowy można dodawać do dań kuchni azjatyckiej oraz do sałatek, surówek i sosów, wzbogaci ich smak orzechową nutą.

 

 

Pamiętaj, żeby olej sezamowy stosować na zimno! Podgrzany olej sezamowy traci swoje wyjątkowe właściwości. Bogate właściwości sezamu mają zastosowanie także w kosmetyce – olej sezamowy można wykorzystać w pielęgnacji skory i włosów.

 

Szczypta orientalnej słodyczy - chałwa i chrupiące przekąski z sezamem.

 

SEZAM – BIAŁY CZY CZARNY?

W Polsce najbardziej znany jest sezam biały, ale w wielu rejonach świata bardzo ceniony jest sezam czarny. Jasne ziarenka mają łagodny smak, są szczególnie dobrym źródłem żelaza i surowcem do produkcji oleju sezamowego. Z kolei czarny sezam jest bardziej wyrazisty w smaku oraz zawiera więcej białka i wapnia. Który rodzaj sezamu wybrać? Różnice są naprawdę niewielkie, więc wybierz kolor i smak, który wolisz – albo mieszaj! Czarny i biały sezam, do tego ziarenka lnu i czarnuszka to kompozycja, którą dobrze jest mieć pod ręką w domowej piekarni.

 

 

UWAGA NA SEZAM!

Sezam ma wiele zalet, ale jest też mocno alergizujący. Osoby szczególnie wrażliwe, z alergiami pokarmowymi, powinny upewnić się, czy mogę bezpiecznie jeść sezam i produkty na jego bazie.

 

 

Źródła:

  • Joanna Turakewicz, Wszystko o mące. Rodzaje mąki, jak ich używać i jaka mąka jest najzdrowsza, 2019.
  • Dagmara Kijanowska, Typy mąki: jaka mąka pszenna na drożdżówkę, biszkopt, naleśniki i na chleb?
  • Aniagotuje.pl, Kruszonka.

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium