Podaruj mi trochę słońca! 0
Podaruj mi trochę słońca!

Idą deszczowe dni, idzie mokry czas...” Co lepiej rozjaśni pochmurne, jesienne dni, niż roślina, która słońce ma już w nazwie?

Słonecznik nazywa się i wygląda jak słońce. Duże, żółte kwiaty na grubej łodydze, w ogrodzie czy na działce, wyglądają jak małe słoneczka. Pole pełne słoneczników robi wyjątkowe wrażenie, szczególnie, gdy wszystkie żółte główki kierują się w stronę słońca.

Wszyscy znamy nasiona słonecznika – to smaczna, chrupka i wartościowa przekąska. Słonecznikowe pestki są skarbnicą cennych składników. Można je chrupać, ale można też... No właśnie, co ciekawego zrobimy z pestek słonecznika?

 

SKĄD POCHODZI SŁONECZNIK?

Słonecznik przyjechał do Europy z Ameryki Północnej. Żółtymi kwiatami zachwycał się car Piotr Wielki, ale pragmatyczni rosyjscy rolnicy zaczęli uprawiać go nie tylko ze względu na walory ozdobne. Pod koniec XX wieku rozpoczęły się poszukiwania tłuszczu o lepszym działaniu na poziom cholesterolu – i tak na popularności zyskał słonecznik.

 

 

BOGACTWO SŁONECZNEGO KWIATU – WŁAŚCIWOŚCI NASION SŁONECZNIKA

Nasiona słonecznika mają wiele ciekawych właściwości. Ponad połowa ich składu to tłuszcze – oczywiście te dobre! Nasiona słonecznika zawierają między innymi kwas linolowy, który należy do grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-6. Kwas linolowy wykazuje właściwości przeciwnowotworowe oraz wspierające odchudzanie i układ krążenia.

100 gramów nasion słonecznika zawiera ponad 20 gramów roślinnego, wartościowego białka. Znajdziemy w nich również obniżające cholesterol fitosterole oraz błonnik – 8,6 na 100 gramów. Dzięki wysokiej zawartości błonnika, nasiona słonecznika, choć stosunkowo kaloryczne (prawie 600 kalorii na 100 gramów), są dobrym pomysłem na przekąskę podczas diety odchudzającej. Błonnik korzystnie wpływa na płacę jelit oraz przedłuża uczucie sytości.

 

 

Na liście cennych składników meldują się także witaminy – witamina A, witaminy z grupy B, a przede wszystkim witamina E, znana jako witamina młodości i płodności. Witamina E, razem z cynkiem, dobrze działają na kondycję włosów, skóry i paznokci. Nie zapominajmy o mikroelementach, takich jak magnez, potas, wapń i selen.

Jeśli chodzi o wybór – nasiona słonecznika czy inne chrupkie, słone przekąski, wybór jest prosty! Garść słonecznikowych nasion to dobry wybór.

 

NASIONA SŁONECZNIKA – PRAŻONE TEŻ DOBRE?

Nasiona słonecznika „na surowo” mają wiele cennych walorów, ale co z prażonymi nasionami? Czy prażony słonecznik też możemy uznać za wartościowy? Nie polecamy nasion solonych, ze sztucznymi dodatkami, które mają poprawić naturalny smak i zapach, jednak prażone – czemu nie? Tym bardziej, że według badań, prażenie nasion słonecznika w wysokiej temperaturze nie wpływa istotnie na zawartość tłuszczów. Wysoka temperatura nadaje im natomiast przyjemną kruchość, smak i aromat.

 

 

GDZIE SYPAĆ NASIONA SŁONECZNIKA?

Nasiona słonecznika to więcej niż przekąska. Mają wiele smacznych zastosowań. Pasują do sałatek, płatków śniadaniowych, granoli, jogurtów i zup. Sprawdzą się jako panierka do mięs i ryb. Nasiona słonecznika są świetnym składnikiem domowych wypieków – ciast, ciasteczek, chleba i bułek. Dodawaj je do ciasta albo wykorzystaj w roli chrupiącej posypki na wierzchu.

Ze zmielonych nasion słonecznika powstają smaczne słodkie i wytrawne pasty. Słonecznik dobrze komponuje się zarówno z czekoladą i kokosem, jak i ostrymi przyprawami lub suszonymi pomidorami i innymi warzywami. Ciekawym pomysłem jest domowe pesto na bazie nasion słonecznika, które zastąpią migdały w tradycyjnym, włoskim przepisie. Z nasion słonecznika powstaje też wegański majonez!

 

 

OLEJ SŁONECZNIKOWY – PŁYNNE ZŁOTO?

Tłoczony na zimno olej słonecznikowy ma właściwości surowych nasion. Olej słonecznikowy to przede wszystkim kwasy tłuszczowe omega-6, dlatego, dla zachowania dobrych proporcji między omega 3 i 6, zaleca się łączenie go w codziennej diecie z olejem rzepakowym oraz oliwą z oliwek, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał kwasów omega. Tłoczony na zimno olej słonecznikowy jest dobrym dodatkiem między innymi do sałatek, surówek, past i pieczywa. Olej słonecznikowy, jako olej nienasycony, nie jest polecany do stosowania w wysokich temperaturach.

Ciekawostka – olej słonecznikowy, dzięki witaminie E, jest wspaniałym, naturalnym kosmetykiem. Można stosować go do pielęgnacji skóry i włosów.

 

Małe nasiona, a tyle właściwości! Warto spojrzeć na słonecznik inaczej i dorzucić trochę nasion do codziennej diety, do śniadania, obiadu lub deseru. 

 

 

Źródła:

  • Ewa Płuciennik, Agnieszka Kita, Adam Figiel, Wpływ temperatury prażenia na właściwości nasion słonecznika, Tom XXXI Rośliny oleiste, 2010.
  • Anna Nowak, Fitosterole w codziennej diecie, Borgis - Postępy Fitoterapii 1/2011, s. 48-51.
  • Jolanta Karwat, Paulina Gil-Kulik, Lidia Kotuła, Alicja Niedojadło, Janusz Kocki, Magdalena Sawiuk, CLA – właściwości prozdrowotne, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2013, Tom 19, Nr 4, 535–538.
  • Joanna i Michał Litwinscy, Słonecznik i 5 faktów na jego temat, 2019.
  • Monika Majewska, Pestki słonecznika - wartości odżywcze i właściwości lecznicze, 2020.
  • Motywatordietetyczny.pl, Pestki słonecznika – 7 udowodnionych faktów zdrowotnych, wartości odżywcze i właściwości lecznicze.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium