Migdał na szczęście 0
Migdał na szczęście

Pierwszy migdał dla szczęścia, drugi dla długowieczności, trzeci dla bogactwa, czwarty dla radości z dzieci i piaty dla zdrowia. Pięć migdałów na weselnym stole są eleganckim upominkiem dla gości, o bogatej i pięknej symbolice. Migdały to bakalie o szlachetnym charakterze i cennych właściwościach. Dlaczego warto jeść migdały?

Migdał, ze względu na swoje bogate właściwości, znany jest także jako „król orzechów”. To nie do końca zasłużony tytuł. Chodzi o to, ze migdały to nie orzechy, tylko... owoce. Śliwa migdał, czyli migdałowiec zwyczajny, pochodzi z Bliskiego Wschodu, jednak obecnie najbardziej popularne migdały dojrzewają w słońcu Kalifornii. Nasiona gorzkiej odmiany migdałowca nie są jadalne.

Migdały są prawdziwą skarbnicą wartości odżywczych – śmiało możemy zaliczyć je do superfoods, czyli produktów o szczególnych właściwościach. Jakie cenne składniki znajdziemy w migdałach?

 

 

MIGDAŁY – TŁUSZCZE DOBRE DLA SERCA I DLA SYLWETKI

Migdały są bardzo kaloryczne, ponieważ połowa ich składu to tłuszcze. Mimo tego faktu migdały są polecane jako składnik zdrowej diety, a nawet diety odchudzającej. Jak to możliwe? Większa część tłuszczów w migdałach to nienasycone kwasy tłuszczowe. Nienasycone, czyli zdrowe, dobre dla serca i całego układu sercowo-naczyniowego. Nienasycone kwasy tłuszczowe pomagają zapobiegać chorobom serca i miażdżycy oraz obniżają poziom złego cholesterolu.

 

Migdały - naturalne bogactwo na Chili24!

 

Migdały w diecie odchudzającej, to wbrew pozorom, świetny pomysł! Połączenie nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka oraz błonnika wspiera redukcję wagi. Warto zachować umiar, bo migdały to wciąż mocno kaloryczna przekąska, jednak kilka sztuk pomoże zmniejszyć chęć na podjadanie.

 

 

Nie zapominajmy, że obecność zdrowych tłuszczów w diecie jest niezbędna dla prawidłowego działania mózgu. I dla urody – nienasycone kwasy tłuszczowe odżywiają skórę i sprawiają, że jest zdrowa i pełna blasku.

 

MIGDAŁY, CZYLI NATURALNA SIŁA ANTYOKSYDANTÓW

Migdały jedz w całości – wtedy najlepiej wykorzystasz bogactwo antyoksydantów, które kryją się pod migdałową skórką. Antyoksydanty działają przeciwzapalnie i chronią przed działaniem wolnych rodników, są więc skutecznym wsparciem w walce ze starzeniem. Tym bardziej, że jednym z nich jest witamina E. Migdały mają bardzo dużo „witaminy młodości”, która słynie jako bardzo silny przeciwutleniacz.

 

 

JESZCZE WIĘCEJ DOBREGO W MIGDAŁACH

Zdrowe tłuszcze i przeciwutleniacze to dopiero początek listy cennych składników, które znajdziemy w migdałach. Dzięki zawartości witamin z grupy B oraz magnezu migdały dobrze wpływają na koncentrację i pamięć poprawiają nastrój – podsumowując, mają korzystny wpływ na układ nerwowy.

Migdały to również porcja białka, którego potrzebują mięśnie. 20 białka na 100 gramów – doskonała przekąska dla sportowców! Wśród składników mineralnych warto zwrócić uwagę na potas, który korzystnie działa na układ krwionośny, oraz wapń, dla zdrowych kości i nie tylko (sprawdź, dlaczego wapń jest tak ważnym składnikiem diety). Cynk, w połączeniu z innymi składnikami, pozytywnie wpływa na odporność.

 

PRZEPIS NA MIGDAŁ – MIGDAŁY W KUCHNI

Migdały w różnej formie mogą być składnikiem słodkich i wytrawnych przepisów. Pokrojone idealnie pasują do deserów, na przykład tych na bazie lodów lub owoców, szczególnie dobrze komponują się z jabłkami i gruszkami. Płatki migdałów pięknie prezentują się na domowych wypiekach – ciastach, ciasteczkach, dodają też wykwintności tortom. Ze zmielonych migdałów, czyli tak zwanej mąki migdałowej, przygotujemy apetyczną kruszonkę. Dodatek mąki migdałowej w ciekawy sposób wzbogaci smak naleśników, pankejków, gofrów i innych wypieków. Bardzo słodki marcepan – ten ciekawy smakołyk powstaje z połączenia zmielonych migdałów, białek oraz cukru pudru.

 

 

Znasz makaroniki – różnokolorowe chrupiące ciasteczka z aksamitnym kremem? Klasyczne makaroniki robi się właśnie z mąki migdałowej. Dzięki temu są tak delikatne i mają wyjątkowy smak.

Migdały możesz chrupać jako przekąskę – pamiętaj, że są smaczne i zdrowe, ale też kaloryczne! Kilka sztuk w jogurcie, płatkach śniadaniowych albo porcji mieszanki studenckiej będzie w sam raz. Jeśli masz ochotę na wyjątkowy deser albo szukasz słodkiego upominku, polecamy migdały w czekoladzie lub cynamonie. Chrupkie migdały i czekoladowa polewa to połączenie niemal idealne!

Z migdałów powstaje napój migdałowy, czyli alternatywa tradycyjnego mleka dla osób na diecie bez laktozy i wegan. Napój migdałowy, o delikatnym smaku, to świetny dodatek do kawy lub płatków śniadaniowych. Pasta migdałowa to z kolei zamiennik słodkich kremów do smarowania pieczywa. Wybierz, jeśli jesteś fanem past orzechowych i szukasz urozmaicenia.

 

 

Migdał w wersji wytrawnej? Zmielone migdały można stosować jako zagęstnik zup i sosów, a migdałowe płatki sprawdzą się jako panierka albo chrupiący dodatek do sałatki. Migdały tworzą ciekawe połączenia z mięsem, rybami i warzywami, na przykład kalafiorem i brokułem.

 

MIGDAŁOWE PIĘKNO

Migdały mają subtelny, delikatny zapach, więc są cenionym składnikiem kosmetyków. Kosmetyki z dodatkiem migdałów kochamy nie tylko za zapach! Olejek migdałowy nawilża i regeneruje suchą i wrażliwą skórę. Migdały w kremach przeciwzmarszczkowych pomagają walczyć z oznakami starzenia, dzięki antyoksydantom. Olejek migdałowy polecany jest też do pielęgnacji paznokci i włosów, szczególnie niskoporowatych.

 

Kosmetyki migdałowe, czyli aromat i właściwości migdałów dla pięknej skóry i włosów.

 

Z gorzkiej odmiany migdałów uzyskuje się kwas migdałowy – wartościowy kwas AHA, który ma zastosowanie w medycynie estetycznej. Ma właściwości przeciwstarzeniowe i antybakteryjne, więc stosuje się go na przykład w zabiegach odmładzających oraz terapii trądziku. Kwas migdałowy pomoże też usunąć przebarwienia.

 

Jak przechowywać migdały, żeby jak najdłużej korzystać z ich cennych właściwości? Znajdź dla nich suche miejsce, bez dostępu wilgoci i światła. Niech nie zniechęcą cię kalorie i cena! Migdały to inwestycja, która się zwróci, i to z nawiązką!

 

 

Żródła:

  • Dominika Wnęk, Migdały, 2016.
  • Monika Majewska, Migdały - właściwości i wartości odżywcze migdałów, 2017.
  • Mateusz Grabda, Migdały. Korzyści z obecności migdałów w diecie, 2019.
  • Aneta Kościołek, Migdały - kalorie, składniki odżywcze, właściwości, 2019.
  • Magdalena Wawszczak, Migdały - wartości odżywcze i właściwości. Zastosowanie migdałów w kuchni, 2019.
  • Magdalena Marciniak, Pamiątka szczęśliwych chwil, 2020.
  • Zdrowie.wprost.pl, Cudowne właściwości migdałów, 2018.

 

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium