Magiczna fasola 0
Magiczna fasola

Pora docenić fasolę! To warzywo jest nie tylko smaczne i tanie, ale również bardzo zdrowe. Bez względu na kolor – warto włączyć fasolę do diety!

Fasola, bez względu na rozmiar i kolor, jest bardzo dobrym źródłem białka. A jest z czego wybierać – znamy około 400 gatunków tego warzywa! Fasola jest łatwa w uprawie, poradzi sobie nawet w trudnych warunkach pogodowych. Co najważniejsze, fasola jest bogata w wartości odżywcze i śmiało możemy włączyć ją do grona najzdrowszych warzyw. I oczywiście do jadłospisu!

 

Kolorowy świat fasoli w Chili24 - kliknij i sprawdź!

 

FUNDAMENT DIETY – FASOLA I BIAŁKO

Białko to podstawowy makroskładnik w diecie i składnik budulcowy organizmu, który odpowiada za wiele istotnych procesów. Dobrym źródłem białka są mięso, ryby i nabiał, a w dietach roślinnych – warzywa strączkowe. A wśród nich wysoką lokatę zajmuje oczywiście fasola, która zawiera w składzie nawet ponad 20 gramów białka na 100 gramów produktu i liczne aminokwasy.

 

 

Fasola to świetny sposób, aby uzupełnić dietę wegańską i wegetariańską w białko. Pamiętaj, że białko z roślinnych źródeł nie jest tak wartościowe, jak proteiny z produktów odzwierzęcych. Na szczęście łatwo to zmienić. Roślinne białko z fasoli łącz z produktami zbożowymi – warzywa strączkowe nabierają więcej mocy, jeśli obok nich na talerzu znajdą się pieczywo, kasza, ryż, makaron, nasiona lub zbożowe płatki.

Więcej o roślinnych źródłach białka przeczytasz na naszym blogu – zapraszamy!

 

FASOLA W DIECIE – KALORIE I WARTOŚCI ODŻYWCZE

Fasola jest wartościowym składnikiem diety roślinnej i odchudzającej oraz dobrym uzupełnieniem diety osób aktywnych. Zawiera mało cukrów prostych i dużo błonnika. Fasola jest niskokaloryczna – 100 gramów gotowej fasoli ma niewiele ponad 100 kalorii! Warzywa strączkowe są bardzo sycące, więc włączenie ich do diety może pomóc gubić kilogramy.

 

 

Potas, fosfor i wapń – znajdziemy je w każdym z licznych gatunków fasoli. A oprócz tego witaminy A, C, E i K, oraz witaminy z grupy B, w tym witaminę B6 i kwas foliowy. W niektórych gatunkach fasoli znajdziemy też selen, cynk oraz żelazo.

 

FASOLA NIE DLA KAŻDEGO

Ma wiele zalet, ale nie jest dobra dla wszystkich. Może powodować gazy i wzdęcia. Fasola nie jest polecana dla osób starszych, małych dzieci, kobiet w ciąży i karmiących matek, a także osób, które cierpią na zaparcia. W tych przypadkach lepszym wyborem będzie lekkostrawna fasolka szparagowa.

 

Namocz i ugotuj - sucha fasola, to się opłaca!

 

CZY FASOLA Z PUSZKI JEST ZDROWA?

Zapuszkowana fasola – tak czy nie? Produkty w puszce możemy długo przechowywać, z zachowaniem smaku i wartości odżywczych. Konserwy to również duża wygoda, ponieważ bez problemu zabierzemy je na biwak, a w kryzysowej sytuacji szybko przygotujemy z nich smaczny i wartościowy posiłek.

 

 

Konserwy w puszce mogą zawierać śladowe ilości substancji uznawanych za szkodliwe. Są to jednak na tyle małe dawki, że o ile produkty w puszce nie stanowią podstawy codziennej diety, nie trzeba się o to martwić. O konserwach pisaliśmy na naszym blogu, warto sprawdzić!

Masz wątpliwości? Szukaj fasoli konserwowej w słoiku albo kup suchą i przygotuj ją samodzielnie.

 

Fasola w puszce - wygodne i szybkie gotowanie.

 

JAK DOBRZE UGOTOWAĆ FASOLĘ?

Przede wszystkim kupuj fasolę od zaufanego dostawcy. Dobrze przechowywane strączki będą gotować się krócej. Suchą fasolę na początek trzeba moczyć od 8 do 16 godzin, do momentu, aż strączki podwoją swoją objętość. 100 gramów strączków moczymy w od 0,5 do litra wody. Szczypta zwykłej soli pozwoli skrócić czas gotowania, a przy okazji pomoże uzyskać ładne, całe ziarna. W podobny sposób zadziała soda – wystarczy mała łyżeczka!

 

 

Jak gotować fasolę? Do naczynia ze strączkami nalej kilka centymetrów wody ponad ich poziom. Czas gotowania fasoli zależy od gatunku – wynosi on od 45 minut do 2 godzin, w przypadku niektórych rodzajów.

 

KOLOROWO! GATUNKI FASOLI, WŁAŚCIWOŚCI, ZASTOSOWANIE

Fasola to dziesiątki gatunków o różnym kolorze, wielkości, smaku i właściwościach. Które rodzaje fasoli warto znać i jak ich używać?

  • Biała fasola, w różnych odmianach, znana jest na całym świecie. We Włoszech popularna jest fasola cannellini, która trafia przede wszystkim, z kolei w Wielkiej Brytanii lubiane są haricot bean i navy bean, składnik fasoli w sosie, która składa się na typowe angielskie śniadanie. W Polsce króluje fasola jaś – doskonała do fasolki po bretońsku, zup oraz pasztetów. Biała fasola perłowa jest drobniejsza od jasia i dobrze pasuje do sałatek oraz zup.

  • Czerwona fasola jest smaczna i świetnie prezentuje się na talerzu. Jest składnikiem dań kuchni meksykańskiej, na przykład chili con carne lub buritto. Pasuje do zup, zapiekanek, warzywnych gulaszów i potraw jednogarnkowych.

  • Czarna fasola – oryginalny kolor oraz bogactwo antocyjanów oraz przeciwutleniaczy. Czarna fasola to czarne złoto rejonów Ameryki Środkowej i Południowej. Jest drobna, więc można dodawać ją do sałatek. Fasola czarna wymaga długiego moczenia, ale za to jest wygodna do zrobienia, ponieważ nie rozpada się podczas gotowania.

 

 

  • Fasola adzuki najlepiej znana jest w Chinach i Japonii. Gatunek ten był uprawiany na Dalekim Wschodzie od kilkunastu wieków. Przypomina czerwona fasolę, jednak jest mniejsza, ma oryginalny, orzechowy smak oraz zawiera mniej kalorii. Ze względu na słodkie nuty smakowe, fasola adzuki jest składnikiem azjatyckich deserów. Drobna fasola adzuki sprawdzi się w sałatkach, zupach i sosach do makaronów, jest też ciekawym zamiennikiem innych gatunków fasoli, na przykład w leczo.

  • Fasolka szparagowa, żółta lub zielona, to po prostu niedojrzałe strączki fasoli. Jest niskokaloryczna i ma delikatny smak. Najprostszy sposób na fasolkę to podanie jej z roztopionym masłem i bułką tartą. Fasolka szparagowa jest dobrym składnikiem sałatek, zapiekanek czy zup.

  • Fasolka mung pochodzi Indii. O małych, złotych ziarnach mówi się złota fasola. Fasolka mung ma neutralny smak oraz jest bogata w białko, błonnik i antyoksydanty. Ma zastosowanie w wielu przepisach kuchni azjatyckiej – dodaje się ją na przykład do dania dahl i curry. Na bazie fasolki mung robi się farsz do wypieków i pierożków oraz pożywne placki zwane dosa.

 

Fasola jest smacznym i wartościowym dodatkiem do diety, nie tylko roślinnej. Można wykorzystać ją nawet w deserach! Czekoladowe brownie na bazie czerwonej lub czarnej fasoli, blondie z białej fasoli lub słodka pasta z fasoli adzuki to świetny sposób na deser w mniej kalorycznej i zdrowszej wersji. Zapas fasoli warto mieć zawsze pod ręką – na pewno się nie zmarnuje!

 

 

Źródła:

  • Elżbieta Gwóźdź, Fasola biała warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze fasoli białej, 2019,
  • Iwona Krupa, Fasola - wartość odżywcza, gatunki fasoli, sposoby przyrządzania, 2019,
  • Marta Pawlak, Fasola - właściwości. Jak gotować fasolę?, 2019,
  • Jagoda Wolińska, Dlaczego warto jeść czarną fasolę?, 2019,
  • Tomasz Zielke, Jak gotować strączki? Gotowanie ciecierzycy i fasoli aby smakowały, 2020,
  • Agata Pavlinec, Fasola mung warzywo – właściwości, witaminy i wartości odżywcze fasoli mung,
  • Magazyn-kuchnia, 10 najciekawszych pomysłów na fasolkę szparagową, 2017,
  • Zdrowie.info.pl, Fasola – właściwości odżywcze i odmiany fasoli, 2018,
  • Medonet.pl, Fasola adzuki, 2019.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium