Ale jajka! 0
Ale jajka!

W kalendarzu wiosna, jej pierwsze oznaki widzimy też za oknem – przyroda wraca do życia po zimowym odpoczynku. Razem z wiosną przychodzi Wielkanoc, czyli Święto Zmartwychwstania. Wielkanoc ma bogatą symbolikę, związaną z życiem i odrodzeniem. Jednym z nich jest jajko, które daje początek nowemu życiu.

Kolorowe pisanki to piękna dekoracja wielkanocnego koszyka i stołu. Jajka są też niezwykle wartościowym elementem diety i dają mnóstwo możliwości! Jajka od święta i na co dzień – poznaj ich cenne właściwości!

 

WARTOŚĆ ODŻYWCZA JAJKA – DUŻO BIAŁKA, MAŁO KALORII

Jajka są przede wszystkim źródłem wartościowego białka. Jeśli przyjmiemy, że jajko waży około 50 gramów, w jednej sztuce znajdziemy prawie 7 gramów białka. Co ciekawe, bogatsze w białko jest... żółtko! Żółtko zawiera nieco ponad 8 gramów białka w "standardowym" jajku, podczas gdy białko ma go około 5,5 grama. Jajka zawierają także tłuszcz – około 11%.

 

 

Ile kalorii mają jajka? Wiele zależy od ich rozmiaru oraz sposobu przygotowania. Jajko o wadze około 50 gramów, ugotowane na twardo, to 70 kalorii. Mniej kaloryczne jest jajko ugotowane na miękko. Takie same jajko, tyle że sadzone, będzie miało niemal 2 razy więcej kalorii. Jajecznica będzie bardziej kaloryczna – sposób obróbki zwiększa zawartość tłuszczu w jajkach, a więc wpływa na jego kaloryczność. Wiele zależy też od dodatków – jajecznica na maśle i boczku to solidna porcja kalorii i tłuszczów.

 

Chrzan - doskonały dodatek do jajek i innych wielkanocnych potraw.

 

JAJKO, CZYLI SKARBNICA WARTOŚCI ODŻYWCZYCH

Jaja mają tłuszcze, ale z przewagą tych dobrych. Są one też nośnikiem witamin A, D, E i K, czyli witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – ten składnik sprawia, że są one lepiej przyswajalne. Niepozorne jajko to bogactwo wielu innych wartościowych elementów, takich jak witaminy z grupy B oraz składniki mineralne, między innymi wapń, żelazo, cynk, potas i magnez. To nie wszystko! Żółtko jajka zawiera luteinę i beta-karoten, które chronią przed promieniowaniem UVA i UVB oraz są dobre dla oczu.

 

CHOLESTEROL W JAJKACH – ILE JAJEK JEŚĆ?

Jaki wpływ na poziom cholesterolu mają jajka? Jaja zawierają sporo cholesterolu, ale duża ilość witamin i składników mineralnych pomaga ograniczyć poziom szkodliwego cholesterolu oraz ma korzystne działanie na dobry cholesterol. W połączeniu z dobrymi tłuszczami to naprawdę dobra dla zdrowia kompozycja. Warto wiedzieć, że w żółtku jajka znajduje się lecytyna, znana także jako "pogromca tłuszczu". Dzięki właściwościom emulgującym, lecytyna pozwala ograniczyć odkładanie się blaszki miażdżycowej na ściankach naczyń.

 

 

Ile jajek można jeść z korzyścią dla zdrowia? Według Światowej Organizacji Zdrowia, odpowiednia liczba to 10 jajek na tydzień – trzeba tu doliczyć także produkty, w których jajka są składnikiem, na przykład ciasta lub makarony.

 

Makaron jajeczny, czyli tradycja w smacznym wydaniu.

 

Mniej jajek powinny jeść osoby o podwyższonym poziomie cholesterolu. Na żółtka, ze względu na wysoką zawartość tłuszczu, muszą uważać osoby ze schorzeniami wątroby. Białka są bardziej lekkostrawne, można więc ich jeść więcej.

 

JAJKA NA DIECIE

Jajka są mało kaloryczne, zawierają dużo białka i są bardzo pożywne – to świetny dodatek do diety odchudzającej. Jaja są dobrym uzupełnieniem diety sportowców. Najlepiej przygotować je bez dodatkowego tłuszczu. Wybieraj częściej jajka gotowane niż smażone. Łącz jajka z warzywami, a jeśli smażysz, używaj dobrego tłuszczu – odpowiednia będzie oliwa z oliwek.

 

JAJKA W ROLI GŁÓWNEJ – PRZEPISY

Zaletą jajek jest ich szerokie zastosowanie. Można ugotować je na miękko, twardo lub w koszulkach, usmażyć lub upiec oraz przyrządzić jako omlet lub jajecznicę. Szukasz odmiany? Odkryj jajka na nowo z naszymi pomysłami na dania gotowe w mniej niż kwadrans.

 

 

SZYBKA SZAKSZUKA

Na patelni na odrobinie oliwy podsmaż ząbek czosnku i pół pokrojonej drobno cebuli. Dodaj pokrojone pomidory z puszki, dopraw ulubionymi ziołami i przyprawami. Wymieszaj i pozostaw na średnim ogniu na około 5 minut. Wbij 3 całe jajka, przykryj i podgrzewaj do momentu ścięcia się białek. Podawaj ze świeżym pieczywem.

 

Pomidory i jajka - idealny duet!

 

PLACKI BANANOWE Z 3 SKŁADNIKÓW

Ubij 2 jajka, dodaj rozgniecionego banana i 2 łyżki mąki. Zblenduj składniki na gładką masę i smaż na dobrze rozgrzanej patelni. Dla bogatszego smaku możesz dodać łyżeczkę kakao, cynamonu albo wiórek kokosowych. Zjedz z ulubionymi dodatkami – na przykład jogurtem, owocami, syropem klonowym lub masłem orzechowym.

 

Najlepsze mąki do świątecznych wypieków i nie tylko.

 

 

JAJKA FASZEROWANE – PROSTY PRZEPIS

Ugotuj na twardo 6 jajek. Przekrój na pół, żółtko przełóż do miseczki. Do żółtka dodaj po łyżce majonezu, musztardy oraz chrzanu. Dopraw solą i pieprzem. Do masy możesz dodać paprykę wędzoną lub suszone pomidory. Dla bardziej kremowej konsystencji dodaj jogurt. Pastę nakładaj do wydrążonych połówek jajek. Jajka faszerowane możesz zjeść z dodatkiem szczypiorku, pietruszki albo pokrojonym ogórkiem konserwowym lub pomidorkami koktajlowymi. Jajka faszerowane i żurawina to oryginalna i smaczna kompozycja.

 

Musztarda, czyli jak dodać wyrazistości potrawom z jajek.

 

JAJKO, WIELKANOCNY SYMBOL ŻYCIA

Jajka są obowiązkowym elementem wielkanocnego koszyka i stołu. Jajko jest obecne w kulturze od wieków, jako symbol rodzącego się życia było traktowane jeszcze w czasach przedchrześcijańskich. Symbolika jajka doskonale wpisuje się w świętowanie Wielkanocy – zmartwychwstanie w kulturze chrześcijańskiej jest jak powtórne narodziny. Warto wiedzieć, że kolorowe pisanki to nie tylko piękna dekoracja na Wielkanoc.

 

 

Źródła:

  • Marta Irasiak, Jajka - właściwości, 2015.
  • Jolanta Dyjecińska, Jajko - źródło białka, skarbnica witamin. Czy jajka są zdrowe?, 2019.
  • Joanna Wasiluk, Ile kalorii ma jajko - kalorie i wartości odżywcze, przepisy, spalanie, 2019.
  • Newsweek.pl, Jajko symbolem Wielkanocy? Nie do końca..., 2017.
  • Healththink.pl, Ile kalorii ma jajko na miękko, a ile na twardo?, 2018.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium