Zioła na ochłodę 0
Zioła na ochłodę

Ciepło, cieplej, gorąco! Kochamy lato za ciepło i słońce, ale kiedy temperatura rośnie, a z nieba leje się tropikalny żar, chętnie szukamy sposobów na ochłodę. Rozwiązanie jest proste i naturalne – nasza propozycja na upały to zioła!

Zioła są dobre na wszystko – również na upały! Latem trzeba dużo pić, a smak wody szybko się nudzi. Ziołowe napary to smaczny sposób na urozmaicenie oraz zdrowszy zamiennik soków i napojów. Słodzone napoje oraz „wody smakowe”, które wodami są tylko z nazwy,  słabo nawadniają oraz są źródłem dodatkowych kalorii. Przekonaj się, jakie zioła najlepiej gaszą pragnienie i pomagają ochłodzić organizm.

 

ZIOŁA NA UPAŁY

Zioła są dobre nie tylko na rozgrzewkę – ziołowa mrożona herbat jest doskonała na lato. Zioła wzbogacają smak wody, a ziołowe napary świetnie nawadniają. Jak przygotować ziołową ice tea? Wystarczy zaparzyć mocny napar, po czekać, aż wystygnie, przecedzić oraz dorzucić kostki lodu. Do smaku możemy dodać miód oraz owoce, na przykład kawałki arbuza lub pokrojoną w plasterki cytrynę.

 

 

Mięta ma orzeźwiający smak i aromat, dlatego jest idealna na lato. Listki mięty można dodać do wody, lemoniady i innych napojów lub zaparzyć i przestudzić miętowy napar. Mięta daje przyjemne odczucie chłodu, gasi pragnienie, może również pomóc zmniejszyć potliwość. Mięta ma także delikatne działanie uspokajające oraz pozytywnie wpływa na układ pokarmowy. Mieszkańcy krajów arabskich dla ochłody piją napar z zielonej herbaty i listków mięty, co ciekawe – ciepły i słodki!

 

Poczuj miętową świeżość!

 

Szałwia jest popularna w kuchni śródziemnomorskiej. Dieta śródziemnomorska jest uznawana za jedną z najzdrowszych na świecie, a przy okazji przystosowana do wyższych temperatur. Szałwia ma działanie relaksujące i chłodzące. Właściwości chłodzące ma ciepły napar z szałwii, ale można go także ostudzić – świetnie smakuje z dodatkiem miodu. Mieszkańcy regionów śródziemnomorskich korzystają także z właściwości melisy. Melisa jest znana ze swoich właściwości uspokajających, a podczas upałów docenimy jej mentolowy aromat oraz łagodnie orzeźwiający smak. Melisa rozszerza pory i w ten sposób pomaga ochłodzić organizm – w podobny sposób działa także trawa cytrynowa.

 

 

Krwawnik nie należy do popularnych ziół, a ze względu na swoją powszechność, często uznawany jest za chwast. Krwawnik to jednak cenne wsparcie organizmu podczas upałów, ponieważ zawiera składniki regulujące temperaturę ciała. Krwawnik doskonale smakuje z miętą i rumiankiem. Kompozycję ziół trzeba zalać wodą i odstawić na kilka godzin, a następnie przecedzić i dodać miód lub cytrynę – orzeźwiający napój gotowy! Smak wody wzbogaci ogórecznik lekarski, czyli roślina, która w smaku przypomina ogórka.

 

Szałwia i melisa - ziołowe wsparcie podczas upałów.

 

Lawenda znana jest przede wszystkim ze swojego pięknego zapachu, jednak suszone kwiaty możemy dodawać także do wody, aby smakowała lepiej i była bardziej orzeźwiająca. Podczas dużych upałów warto mieć pod ręką olejek lawendowy. Kilka kropel nałożonych na czoło złagodzi ból głowy wywołany przegrzaniem.

 

Ziołowe orzeźwienie na upały.

 

Lato to sezon na truskawki i maliny – liście tych roślin także są bardzo cenne, ponieważ pomagają uzupełnić niedobory minerałów, które tracimy razem z potem. Liście truskawki są źródłem witamin z grupy B, witaminy C oraz kwasu krzemowego. Liście malin działają przeciwzapalnie oraz zawierają bogactwo soli mineralnych.

 

 

Co ciekawe, nie każdy organizm reaguje na zioła w taki sam sposób. Mniszek lekarski wykazuje właściwości chłodzące u osób, które maja wysoki poziom cukru we krwi, jednak u pacjentów z glikemią jego działanie będzie odwrotny. Osoby, które mają przewlekłe problemy ze zdrowiem powinny starannie dobierać stosowane zioła.

 

POKONAJ UPAŁY – DIETA NA LATO

Picie odpowiedniej ilości płynów to podstawa, ale upały pomoże przetrwać także dieta. Do codziennego jadłospisu warto wprowadzić produkty bogate w wodę, takie jak na przykład ogórek, pomidor, arbuz, melon, mango oraz ryby. W okresie wysokich temperatur czerwone mięso dobrze jest zastąpić białym, które jest mniej obciążające dla układu pokarmowego. W lecie dobrze jeść mniej nabiału i pieczywa oraz ograniczyć cukier. W letnim jadłospisie nie powinno zabraknąć produktów bogatych w potas, który tracimy razem z potem. Ten niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu składnik najlepiej uzupełniać z dietą – potas zawierają między innymi banany, kiwi, cytrusy, morele (suszone morele mają więcej potasu niż świeże owoce), ziemniaki, brokuły, ryby, orzechy i woda kokosowa.

 

Woda kokosowa - egzotyczne orzeźwienie.

 

 

Na ochłodę przydadzą się także świeże zioła – aromatyczna kolendra i bazylia to doskonały dodatek do potraw, a ich pachnące liście orzeźwiają organizm. Do letniej diety warto wprowadzić też… ostre przyprawy! Pieprz cayenne oraz chili, chociaż mają ostry smak, są znakomite w walce z wysoką temperaturą. Zawierają kapsaicynę, która pobudza organizm do pocenia się. W ten sposób ciało pozbywa się ciepła. Papryczkę chili chętnie stosują mieszkańcy tropikalnej Ameryki Południowej.

 

Suszone morele, czyli idealna przekąska na upały.

 

Ziołowe ice tea to doskonała alternatywa dla słodkich napojów - są orzeźwiające i zdrowe, świetnie nawadniają i chłodzą podczas wysokich temperatur. Wypróbuj naturalne metody na upały!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium