Kasza gryczana – na zdrowie i dobry nastrój 0
Kasza gryczana – na zdrowie i dobry nastrój

Kasza hreczana, czyli gryczana, na pierwszy rzut oka nie robi wielkiego wrażenia – ot, małe, brązowe ziarenka, dobre przede wszystkim jako dodatek do zupy, sosu lub dania głównego. Kasza gryczana to prawdziwe bogactwo właściwości, składników odżywczych i zastosowań, doskonała na co dzień i od święta!

Kasza gryczana powstaje z gryki, która często zaliczana jest do zbóż. Gryka nie jest jednak zbożem, tylko rośliną z rodziny rdestowatych, podobnie jak na przykład rabarbar. Gryka ma białe kwiaty, które kwitną w lipcu i sierpniu, a jej owoce to małe, brązowe ziarenka, z których powstaje kasza gryczana. Z tego wynika pierwsza ważna właściwość kaszy gryczanej – to produkt naturalnie bezglutenowy, dlatego bezpiecznie mogą ja jeść osoby na diecie bez glutenu lub ograniczające ten składnik.

 

Kasza gryczana - smaczny dodatek do obiadu i nie tylko!

 

Kasza gryczana, zwana też białą, może być nieprażona – powstaje wtedy z niepalonych ziaren gryki, ma jasny kolor oraz delikatny smak. Prażona kasza gryczana ma ciemniejszą barwę, a jej smak jest bardziej wyrazisty. Prażenie wpływa na właściwości kaszy. Kasza nieprażona będzie miała więcej witamin z grupy B, natomiast kasza prażona jest bogatsza w białko, magnez, wapń i zawiera mniej sodu.

 

 

Jakie wartości skrywa kasza gryczana? Jak gotować, żeby była smaczna i zdrowa? Oto kasza gryczana bez tajemnic!

 

KASZA GRYCZANA – BARDZO POŻYWNA, WYJĄTKOWO ZDROWA

Kasze są stosunkowo kaloryczne, ale za to bogate w składniki odżywcze, które pomagają dbać o zdrowie i zgrabną sylwetkę. Kasza gryczana ma ponad 340 kalorii w 100 gramach, ale zwykle nie musimy jej zjeść aż tak dużo, żeby się najeść – porcja dla dorosłej osoby to z reguły połowa tej ilości. Kasza gryczana podczas gotowania chłonie wodę i pęcznieje, co sprawia, że ilość kalorii w jednostce masy jest mniejsza niż w surowym produkcie.

 

 

Kasza gryczana jest bogata w błonnik, przede wszystkim ten nierozpuszczalny, który stymuluje układ pokarmowy do działania, wiąże wody oraz pomaga zapobiegać zaparciom, a także korzystnie wpływa na poziom cholesterolu. Kasza gryczana syci na długo, więc jest cennym wsparciem podczas diety odchudzającej. Zawiera skrobię, która jest długotrwałym źródłem energii. Kasza gryczana to również skarbnica roślinnego białka o wysokiej przyswajalności, ponieważ dostarcza kompletu aminokwasów, które muszą być dostarczone z dietą. Jest wartościowym składnikiem diety wegańskiej i wegetariańskiej.

 

 ⏩ Mąka gryczana - bezglutenowa mąka do pieczenia. ⏪

 

Kasza gryczana dostarcza wielu witamin i składników mineralnych. Wspiera działanie mózgu i układu nerwowego, dzięki zawartości witamin z grupy B. Sprawny układ nerwowy to mniejsze napięcie nerwowe oraz lepszy nastrój! Kasza gryczana zawiera najwięcej magnezu spośród wszystkich kasz, wspomaga więc pamięć i koncentrację, a także ma pozytywne działanie na układ kostny i mięśniowy. Ze względu na wysoką zawartość potasu kasza gryczana jest polecana osobom z wysokim ciśnieniem.

 

 

Układ krwionośny także lubi się z kaszą gryczaną. Ma w składzie witaminy C i PP, które wzmacniają naczynia krwionośne, oraz rutynę, które zmniejsza ich przepuszczalność. Kasza gryczana to również inne przeciwutleniacze, na przykład flawonoidy, o działaniu antyoksydacyjnym, oraz tokoferole i kwas fenolowy, które wzmacniają odporność. Witamina E, kwas foliowy i żelazo sprawiają, że kasza gryczana to świetny wybór dla kobiet o obfitych miesiączkach i osób, które walczą z anemią.

 

 ⏩ Alternatywa dla tradycyjnego makaronu - wypróbuj makaron gryczany. ⏪

 

Co jeszcze ma w sobie kasza gryczana? Owoce gryki wnoszą do diety dawkę wapnia, fosforu, cynku i jodu. Warto też zwrócić uwagę na kwasy tłuszczowe omega 3 oraz omega 6.

 

JAK GOTOWAĆ KASZĘ GRYCZANĄ?

Dobrze przygotowana kasza gryczana może być bardzo smacznym uzupełnieniem codziennej diety. Trzeba gotować ją we wrzącej wodzie, przez 15 minut w proporcjach dwie szklanki płynu na szklankę kaszy. Do wody można dodać szczyptę soli i odrobinę oleju. Po kwadransie trzeba zgasić ogień, a kaszę pozostawić pod przykryciem na kolejne 10 minut. W tym czasie kasza wchłonie resztę wody i będzie bardziej wartościowa. Prawdziwi smakosze i znawcy radzą, aby kaszę gryczaną gotować bez folii, w płaskim garnku z grubym dnem.

 

 

PRZEPIS NA KASZĘ GRYCZANĄ

W tradycyjnych przepisach kaszę gryczaną łączymy z mięsem, gulaszami i grzybowymi sosami. Kasza gryczana doskonale sprawdza się także jako składnik farszu pierogów, naleśników, gołąbków, warzyw i innych potraw. Można przygotować z niej kotlety, placuszki i omlety oraz dodawać do sałatek i zapiekanek. Z ziaren gryki powstają bezglutenowe makarony i płatki śniadaniowe.

 

⏩ Gryczane płatki - nowy sposób na śniadanie. ⏪

 

 

Kasza gryczana doskonała jest także na słodko. Zrobimy z niej pyszne i pożywne pankejki, koktajle, granolę, muffinki, gryczankę oraz wiele innych deserów. W kuchni warto mieć mąkę gryczaną, czyli zmielone ziarna gryki. To bezglutenowa mąka idealna do naleśników, chleba, ciast i innych wypieków.

 

⏩ Chrupiące przekąski gryczane - coś smacznego i lekkiego do chrupania. ⏪

 

Kasza gryczana słynie jako składnik receptur kuchni staropolskiej. Na szczęście na naszych stołach gości do dzisiaj – śmiało można powiedzieć, że to polski superfood! W zdrowej, urozmaiconej diecie nie powinno zabraknąć kaszy gryczanej.

 

 

 

Źródła:

  • Anna Mazur-Gajo, Jaka kasza gryczana, jaka najlepsza - właściwości, witaminy, antyoksydanty, 2015
  • Monika Majewska, Kasza gryczana - właściwości odżywcze, kalorie, 2018.
  • Olga Smile, Jak ugotować kaszę gryczaną, 2018.
  • Rafał Szewczyk, Kasza gryczana - zalety, kalorie i wartości odżywcze, 2019.
  • Agata Pavliniec, Kasza gryczana - właściwości i wartości odżywcze. Przepisy kasza gryczana.
  • Lubiekasze.pl

 

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium