Jak nie przytyć w Święta? 0
Jak nie przytyć w Święta?

Boże Narodzenie, czyli spotkania z rodziną, prezenty i... jedzenie. Pyszne potrawy i ciasta to świąteczna tradycja. Barszcz z uszkami, pierogi, śledzie, sałatki, serniki, makowce, pierniki – trudno sobie odmówić! Jak dobrze zjeść, a przy okazji nie martwić się o dodatkowe kilogramy na wadze? 

Święta Bożego Narodzenia są naprawdę magiczne, ale nie wszyscy potrafią się tym cieszyć. Jeśli jesteś na diecie, Święta mogą być naprawdę trudne. Bożonarodzeniowe przysmaki to pokusa, której trudno się oprzeć. Specjalnie z tej okazji przygotowaliśmy garść porad, jak cieszyć się Świętami i nie stresować wagą.

 

POSTNA WIGILIA

Zgodnie ze staropolską tradycją 24 grudnia to dzień postny. To dobry sposób, żeby zaoszczędzić trochę kalorii przed wigilijną wieczerzą. W Wigilię zjedz dwa lekkie, ale sycące posiłki w ciągu dnia – świetnym pomysłem będą jajecznica, płatki owsiane, kasze lub ziemniaki. Posiłki uzupełnij o chudy nabiał, owoce i warzywa. Nie zapomnij o piciu wody. Spróbuj pić więcej ciepłych napojów – kawy lub herbaty.

 

 

WYBIERAJ ZDROWO!

Świąteczne stoły uginają się od przysmaków, ale każdy z nas decyduje, co nałoży na talerz. Dieta to nie powód, żeby odmawiać sobie ulubionych potraw – pamiętaj, że dopiero nadmiar jedzenia tuczy! Wybieraj potrawy z warzyw i chudych ryb, ale jeśli masz ochotę na pierogi z kapustą, śledzia i kawałek makowca, koniecznie spróbuj.

 

Najlepsze na Święta - Boże Narodzenie w Chili24.

 

Najlepszym sposobem na apetyt jest... ulec pokusie. Zjedz wszystkiego po trochu, a unikniesz ryzyka, ze w pewnym momencie rzucisz się na jedzenie. Nie rezygnuj z deseru, ale zamiast ciast z kremem wybierz sernik lub ciasto z orzechami, które są słodkie, a przy tym nieco bardziej wartościowe od wypieków z dużą ilością cukru i masła.

 

 

Na świątecznym stole panuje duża różnorodność – wykorzystaj to na swoją korzyść i wybieraj potrawy lżejsze i bardziej sycące.

 

ZDROWSZE BOŻE NARODZENIE

Podczas Świąt nie odchudzaj się! Warto jednak odchudzić świąteczne potrawy. Jak to zrobić? Ryby, mięsa i krokiety przygotuj bez panierki, a zamiast smażyć je w głębokim tłuszczu – upiecz w piekarniku. Sos śmietanowy do śledzia zastąp sosem jogurtowym, uszka i pierogi podawaj z wody, nie z patelni, do sałatki jarzynowej dodaj wymieszany z majonezem jogurt.

 

Co zamiast cukru? Sprawdź na Chili24!

 

W przepisach na świąteczne desery i wypieki nie używaj białego cukru, ale jego zdrowsze zamienniki, na przykład syrop z agawy lub daktyli. Dobrą i niskokaloryczną alternatywą dla tradycyjnego cukru są także ksylitol, stewia oraz erytrytol. Czym zastąpić cukier przeczytasz na naszym blogu. Sernik możesz przygotować bez cukru i dodać do niego więcej białek. Makowe desery i wypieki będą mniej kaloryczne, jeśli dodasz do nich mniej bakalii. Weź pod uwagę, że Święta to tylko kilka dni i nie potrzebujesz dużych zapasów.

 

 

Owoce cytrusowe są chyba najsmaczniejszym źródłem witaminy C. W Boże Narodzenie nie żałuj sobie cytrusów! Pomarańcza ma nieco ponad 100 kalorii, a mandarynka i klementynka to niespełna 30 kalorii, a właśnie w Święta smakują najlepiej.

 

CO PIĆ W BOŻE NARODZENIE?

W Święta pij dużo wody. Dla urozmaicenia pij też herbatki ziołowe, które wspierają trawienie. Świetnie sprawdzą się mięta pieprzowa, melisa, mniszek lekarski oraz rumianek. Zioła dobre na trawienie - przeczytasz o nich tutaj. Na Boże Narodzenie polecamy też herbatki z dodatkiem przypraw korzennych, takich jak cynamon, anyż i imbir. Naturalne napary rozgrzeją, pomogą zmniejszyć apetyt oraz skutecznie będą wspierać procesy trawienia.

 

 

Postaraj się ograniczyć kalorie w płynie – soki i gazowane napoje, a także alkohol. Napoje słodkie i alkoholowe nie zaspokoją głodu, wprost przeciwnie, mogą spowodować, że zjesz więcej.

 

PO PIERWSZE BIAŁKO

To, co włożysz jako pierwsze na swój talerz, może wpływać na dalszy przebieg świątecznej uczty. Dlatego w pierwszej kolejności zjedz danie, które zawiera dużo białka, a mało tłuszczu, na przykład rybę, ze sporą porcja warzyw. Po takim wstępie ochota na węglowodany, w tym wysokokaloryczne desery będzie zdecydowanie mniejsza!

 

Ciepło i aromatycznie - najlepsze herbaty na zimowe wieczory.

 

Świąteczne posiłki zaczynaj od potraw lżejszych, o mniejszej liczbie kalorii. Jedz powoli i ciesz się każdym kęsem. W końcu nie chodzi o ilość, ale o jakość!

 

WSTAŃ OD STOŁU

To proste – siedzisz przy stole, więc jesz. Nie traktuj Świąt jako okazji do siedzenia przed telewizorem. Wyjdź na długi spacer do lasu lub do miasta, żeby zobaczyć świąteczne dekoracje. Zrób trening, nawet krótki. Bieg lub gimnastyka pobudzi metabolizm i poprawi nastrój. Podczas spotkań z bliskimi postaraj się często wstawać od stołu, włącz się w rozmowy i dużo się śmiej. W ten sposób zjesz mniej, spalisz kilka kalorii więcej i miło spędzisz czas. Jeśli trenujesz regularnie, w ramach świątecznych przygotowań zrób bardziej intensywny trening. Chcesz budować dobre nawyki? Sprawdź na blogu!

 

 

BOŻE NARODZENIE – ZAPOMNIJ O DIECIE!

Święta to dobry moment, żeby... trochę sobie odpuścić. Co to oznacza? Przez te kilka dni nie wchodź na wagę, nie licz kalorii i postaraj się cieszyć świątecznymi smakami, nawet jeśli zjesz trochę więcej niż było w planie. Święta to tylko kilka dni. Dodatkowe kalorie, które zjesz w ciągu tych trzech dni nie mają dużego znaczenia w skali roku. Po Bożym Narodzeniu wróć do zdrowych nawyków i bez paniki, wszystko będzie dobrze. 

 

Boże Narodzenie jest raz do roku - niech będzie słodkie i wyjątkowe!

 

Odstępstwa od diety podczas Bożego Narodzenia nie zrujnują efektów tygodni pracy i dobrych nawyków. Potraktuj je jako przejaw zdrowego podejścia do świętowania i jedzenia. Wesołych Świąt!

 

Źródła:

  • Marta Hennig, Jak przeżyć święta, chcąc być fit? I czy warto się w ogóle pilnować?, 2017.
  • Małgorzata Krukowska, Jak nie przytyć w Święta?
  • Guiltfree.pl, 8 najlepszych rad jak przeżyć święta i nie przytyć, 2013.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium