Dzieci to lubią! 0
Dzieci to lubią!

Dzieci lubią małe i smaczne przekąski. Najlepiej smakują im te zapakowane w kolorowe opakowania, bardzo słodkie lub słone, czyli z dużą ilością cukru lub soli. Dzieci nie czytają składów – to zadanie dla rodziców.

Dzieci od początku warto uczyć dobrych nawyków – podstawą diety powinny być naturalne produkty, takie jak warzywa i owoce, kasze, dobry nabiał i mięso. Słodkie i słone przekąski to małe, ale przyjemne urozmaicenie, które ucieszy malucha. Zwracajmy uwagę na skład oraz wybierajmy wartościowe i odżywcze produkty, które nie są przeładowane cukrami i tłuszczami. Mamy kilka propozycji, idealnych na Dzień Dziecka, dziecięce przyjęcia i inne okazje.

 

NIE DAJ SIĘ NABRAĆ!

Kolorowe etykiety działają na dziecięcą wyobraźnię. Produkty, które wydają się idealne dla dzieci, bardzo często poza ładnym opakowaniem nie mają wiele do zaoferowania – są pełne cukru i niezdrowych tłuszczów, a ilość witamin i minerałów, którymi producenci zachwalają swój produkt, jest bardzo niewielka. Takie produkty to „wilki w owczej skórze”,  a ich nadmiar w diecie dziecka może prowadzić między innymi do próchnicy i nadwagi. 

 

 

Na jakie grupy produktów trzeba uważać? Wysoko na tej liście jest nabiał, czyli na przykład owocowe jogurty, mleczne kanapki i desery mleczne, które wydają się dobrym źródłem wapnia i witamin. Niestety, te produkty z reguły mają bardzo wysoką zawartość cukru, a zawartość dobrych składników jest w nich śladowa. Zamiast tego podaj dziecku jogurt naturalny z dodatkami – owocami, orzechami, dżemem, miodem, suszonymi owocami lub dobrym musli, a mleczne desery spróbuj przygotować w domu.

Unikaj także wód smakowych – tak naprawdę są to napoje, w których główną rolę odgrywa cukier. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wielu soków dedykowanych dzieciom. Najlepszym wyborem jest czysta woda, którą można wzbogacić naturalnymi sokami bez cukru lub miodem. Inny pomysł na coś dobrego do picia to herbatki ziołowe. Gorące napary można ostudzić i podawać jako orzeźwiająca lemoniadę!

 

 

Wielu rodziców na śniadanie podaje swoim dzieciom płatki z mlekiem. Warto zastanowić się, czy to pożywny i wartościowy posiłek, czy może już deser. Popularne czekoladowe, miodowe, kolorowe, słodkie płatki mają w składzie olbrzymie ilości cukru – na pewno nie powinny odgrywać głównej roli podczas śniadania. Szukaj płatków, które rzeczywiście mają naturalny skład. Zwykła owsianka oraz jaglanka mogą stać się ulubionym posiłkiem dziecka, jeśli dorzucimy do niej smaczne dla malucha dodatki – miód, kakao, bakalie, owoce lub musli i granolę.

Rodzice, którzy nie mogą przekonać dzieci do jedzenia owoców i warzyw, czasem decydują się na słodycze z witaminami. Nie oszukujmy się – takie smakołyki mają śladową ilość witamin i minerałów, a ich skład to przede wszystkim cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy. Zawierają syntetyczne składniki odżywcze o gorszej przyswajalności i na pewno nie zastąpią naturalnych produktów.

Na naszą czarną listę trafiają także parówki, wędliny i serki topione, za którymi przepadają dzieci. W wielu przypadkach to zasługa dużej ilości chemicznych dodatków, takich jak wypełniacze, konserwanty, barwniki i tłuszcze utwardzone, które nadają im atrakcyjny kolor i smak. Wszystkie te substancje nie są dobre ani dla dzieci, ani dla dorosłych. jeśli podajemy dziecku mięso i nabiał, niech będą to produkty wartościowe i dobrej jakości.

 

 

SMACZNE I DOBRE DLA DZIECI

Pytanie – skoro tyle nie można, to co mam podać dziecku? Na szczęście w wielu produktach dobry smak i skład idą w parze!

 

LEKKIE I SMACZNE

Wafle ryżowe i talarki zbożowe to delikatna i lekka przekąska, którą można chrupać samodzielnie lub podawać z dodatkami, w formie kanapki. Najlepszy wybór to produkty z jak najkrótszą listą składników, bez dodatku cukru – wystarczą ziarna zbóż, ryż oraz odrobina soli, dla smaku. Popularny wybór to wafle i talarki ryżowe, ale wśród produktów z dobrym składem znajdziemy też przykład przekąski na bazie kaszy gryczanej lub ziaren kukurydzy, dzięki którym dzieci mogą poznawać nowe, ciekawe smaki.

 

 

CHIPSY W LEPSZEJ WERSJI

Zamiast rezygnować całkowicie z chipsów, nauczmy malucha, że można wybrać lepiej! Chipsy z owoców i warzyw to właśnie taka dobra opcja. Są chrupiące, ale przy tym lekkie i odżywcze. Do wyboru mamy słodkie i wytrawne smaki. W przypadku słodkich przekąsek zwróćmy uwagę na zawartość cukru w niektórych produktach. Wafle pszenne, talarki owsiane lub orkiszowe, oblaty, bezglutenowe chrupaki i podpłomyki o różnych smakach również są dobrymi zamiennikami tłustych chipsów ziemniaczanych, a przy okazji są bardziej sycące.

 

COŚ DO POCHRUPANIA

Mali i więksi smakosze od czasu do czasu lubią coś schrupać. Chrupki kukurydziane są lekkie, nie zawierają glutenu i mają niewiele tłuszczu, są za to chrupiące i pożywne. Chrupki kukurydziane kupimy także w wersjach smakowych – w ich składzie znajdziemy więcej cukrów i tłuszczów, ale od czasu do czasu można sobie na nie pozwolić. Niezłym wyborem są paluszki, precelki i krakersy. Szukajmy przekąsek bez konserwantów i sztucznych barwników. Wśród chrupiących, lekkich i wartościowych przekąsek wysoką pozycję zajmuje popcorn – przygotowany w domu, na odrobinie oleju, z odrobiną soli lub tartego sera.

 

 

MUSLI I ZIARNA PEŁNE MOCY

Chrupiące musli albo ekspandowane ziarna zbóż z miodem i dodatkiem owoców można chrupać jako samodzielną przekąską albo podać z jogurtem lub mlekiem, jeśli chcemy, żeby posiłek był bardziej pożywny.  Musli nie musi zawierać dużej ilości cukru, aby było smaczne i słodkie – wystarczą naturalne składniki, takie jak na przykład miód, owoce i rodzynki. Nie zaszkodzi też odrobina czekolady! Rodzynki, żurawina oraz inne suszone owoce, a także owoce liofilizowane również sprawdzą się w roli przekąski. Są naturalnie słodkie, a przy okazji stanowią bombę składników odżywczych.

 

CZEKOLADA, ŻELKI I INNE SŁODKIE PRZYJEMNOŚCI

Czekolada to królowa słodyczy. Większość słodkich tabliczek zawiera spore ilości cukru, który przyczynia się na przykład do rozwoju próchnicy. Alternatywą dla tradycyjnej czekolady może być tabliczka posłodzona fruktozą lub stewią. A co z batonami? Niektóre tylko udają zdrowe przekąski, a tak naprawdę są wypełnione cukrem i tłuszczami. Lepsza opcja? Batony owocowe i orzechowe, które w większości lub 100% składają się z naturalnych składników. Kolejnym produktem, za którym przepadają dzieci, a który kojarzy się z duża ilością cukru, są żelki. Jeśli twój maluch jest ich miłośnikiem, wybieraj słodycze bez cukru, jak na przykład te słodzone syropem maltitolowym.

 

 

PORA NA CIASTECZKO

Ciastka i ciasteczka to kolejna mała przyjemność. W tym przypadku także obowiązuje zasada – im krócej i prościej, tym lepiej. Ciastka, które podajemy dzieciom, powinny mieć niewiele składników. Do stworzenia lekkich i smacznych herbatników wystarczą trzy składniki – mąka, olej i cukier. Smacznym, a jednocześnie wartościowym uzupełnieniem diety są ciasteczka zbożowe, na przykład owsiane lub orkiszowe, a w wersji bezglutenowej – amarantusowe.

 

Dzieciństwo powinno być czasem zabawy i beztroski, ale także zdrowego rozwoju – dobre nawyki na całe życie zaczynają tworzyć się właśnie teraz. Dla dzieci chcemy najlepszego, dlatego nie idźmy na kompromisy w kwestiach diety – wybierajmy zdrowe i smaczne produkty wysokiej jakości.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium