10 dobrych zmian na 2020 0
10 dobrych zmian na 2020

Czas na zmiany! To nie musi być rewolucja. Drobne nawyki, powtarzane z dnia na dzień, działają skutecznie i mogą zmienić życie. Na efekty trzeba czasem poczekać, ale warto!

Będę trenować kilka razy w tygodniu, nie będę jeść słodyczy, przestanę pić kawę, zacznę jeść więcej warzyw – znasz to? Noworoczne postanowienia zwykle robią duże wrażenie, tylko co zostaje z nich po czasie?

Podejście „wszystko albo nic” rzadko przynosi dobre rezultaty. Zacznij od małych zmian i nie zniechęcaj się, bo to właśnie takie drobiazgi mają znaczenie na dłuższą metę.

 

1. ZREZYGNUJ Z BIAŁEGO CUKRU

Biały cukier w nadmiarze jest szkodliwy dla zdrowia – może prowadzić między innymi do otyłości, cukrzycy oraz próchnicy. Lubisz słodką kawę lub herbatę? Łyżeczka cukru nie zaszkodzi, ale pamiętaj, że jest on dodawany do wielu produktów, nie tylko do słodyczy. Biały cukier zamień na ksylitol, stewię lub erytrytol, które stanowią mniej kaloryczną alternatywę, częściej sięgaj po owoce niż słodycze, a podczas zakupów czytaj składy i wybieraj produkty z mniejszą zawartością cukru. Słodkie nie znaczy niezdrowe!  Czym sobie słodzić przeczytasz na naszym blogu. 

 

Co zamiast cukru? Sprawdź nasze propozycje!

 

 

2. MNIEJ KAWY, WIĘCEJ ENERGII

Dzień dobry bez małej czarnej? Dla wielu z nas odpowiedź jest jedna – nie da się! Kawa dodaje energii, a pita z umiarem jest dobra dla zdrowia, między innymi pobudza metabolizm. Na kawę muszą uważać osoby z wysokim ciśnieniem lub wrażliwym układem pokarmowym. Co pić zamiast kawy? Wypróbuj Yerba Mate i zieloną herbatę, które pobudzają, albo kawę zbożową, która przypomina smak kawy. Lubisz kawę? Pij na zdrowie, ale sprawdź też inne naturalne metody na energię. 

 

3. NAPOJE ROŚLINNE DLA KAŻDEGO

Napoje roślinne zastępują mleko na diecie roślinnej lub bez laktozy, ale mają zalety, które powinien docenić każdy! Napoje roślinne zawierają niewiele tłuszczów, są za to źródłem witamin i minerałów. To propozycja dla osób, które cenią różnorodność – napoje roślinne mają różne właściwości i smaki, więc są ciekawym urozmaiceniem porannej kawy, płatków śniadaniowych oraz wypieków. Jaki napój roślinny wybrać i jak używać - sprawdź na blogu! 

 

Napoje roślinne - ciekawa alternatywa dla mleka.

 

 

4. SMAŻENIE W ZDROWSZEJ WERSJI

Smażenie nie jest najzdrowszą metodą na przygotowanie jedzenia i dobrze jest je ograniczyć. A do smażenia wybierać dobre tłuszcze. Dobre, czyli jakie? Tłuszcz do smażenia powinien mieć wysoką temperaturę dymienia oraz odpowiednią proporcję kwasów tłuszczowych Omega. Pod tym względem świetnie wypada olej rzepakowy. Do krótkotrwałego smażenia doskonale nadaje się oliwa z oliwek. O sztuce smażenia pisaliśmy na blogu wcześniej. 

 

 

5. NA DOBRY SEN

Sen to najlepszy kosmetyk i lekarstwo. Znaczenie ma nie tylko ilość, ale również jakość snu. Zadbaj o idealne warunki do odpoczynku – zasłoń okna, załóż opaskę, przewietrz sypialnię, a przed pójściem spać nie korzystaj z telewizora, komputera i telefonu. Jeśli masz problemy z zasypianiem, wypróbuj naturalne metody. Zioła dobre na dobranoc to na przykład melisa, rumianek, chmiel, kozłek lekarski oraz lawenda. Przeczytaj nasze wskazówki jak się dobrze wyspać! 

 

 

6. ZBIERAJ SIĘ NA TRENING!

Sport pomaga schudnąć i dobrze wpływa na samopoczucie. Jeśli w pracy spędzasz kilka godzin dziennie za biurkiem, potraktuj ruch jako sposób na zrównoważenie negatywnych skutków pracy biurowej. Praca siedząca to większe ryzyko otyłości, cukrzycy, chorób serca oraz bóli kręgosłupa. W tej sytuacji aktywność fizyczna to konieczność!

 

Lekka i wytrzymała butelka - zabierz na trening, na zakupy, w podróż.

 

Jak się do niej zmotywować? Wyznacz cel i datę jego realizacji, kup sprzęt sportowy, z którego korzystanie sprawia przyjemność i do pracy! Treningowe plany dla początkujących powinny być konkretne – na przykład wizyta na siłowni dwa razy w tygodniu albo pół godziny spaceru dziennie. Bardzo dobre efekty uzyskasz, jeśli samochód lub komunikację miejską zamienisz na rower. Aktywność fizyczna to nie tylko wyjścia na trening! W pracy postaraj się jak najczęściej wstawać od biurka, a oglądanie filmów i seriali w domu połącz z gimnastyką.

 

7. JEDZ WIĘCEJ KASZY

Kasza była kiedyś podstawą kuchni polskiej, a współcześnie wraca do łask. Świetnie zastąpi popularne makarony i biały ryż. Taka zamiana będzie szczególnie wartościowa na diecie odchudzającej. Kasze to różnorodna grupa produktów, które urozmaicą codzienną dietę. Kasze są nie tylko smaczne i pożywne – stanowią bogate źródło witamin, minerałów i składników odżywczych. Koniec z nudą w kuchni! Kasze możesz jeść na wytrawnie i słodko, z mięsem, rybą i warzywami. Rodzaje kaszy, ich właściwości i zastosowanie opisaliśmy na naszym blogu. 

 

Czas na kaszę - wprowadź do diety smak i różnorodność!

 

 

8. ZACZNIJ SEGREGOWAĆ

Chcesz zostać superbohaterem i ratować świat? Segregacja to świetny sposób, by zrobić coś dobrego dla planety. Może się wydawać, że działania pojedynczej osoby nie mają znaczenia, ale pomyśl, co się stanie jeśli nawykiem segregacji zarazisz kolejne osoby, a one przekażą to dalej? Za pewien czas segregowanie stanie się normą!

 

Smaczne, sycące i wartościowe - dania w słoikach na wynos!

 

Co jeszcze możesz zrobić, by uczynić świat lepszy? Wybieraj produkty w opakowaniach, które nadają się do recyklingu, kup wielorazową butelkę, żeby nie korzystać z butelek PET, oraz kubek termiczny do ciepłych napojów. Czy wiesz, że najlepsza dla środowiska jest dieta roślinna? Nie musisz całkowicie rezygnować z mięsa lub nabiału, ale od czasu do czasu wypróbuj wegańskie zamienniki.

 

9. ODPUŚĆ SOBIE GOTOWANIE

Kto powiedział, że tylko domowe jedzenie jest smaczne i zdrowe? Czasem można sobie odpuścić i sięgnąć po „gotowce” i półprodukty – oczywiście takie z dobrym składem! Gotowy obiad kupisz w słoiku (ekologicznie!) lub w postaci mieszanek na bazie kaszy, ryżu lub warzyw. Gotowe posiłki znajdziesz też w wersji wegańskiej i wegetariańskiej. Do wyboru masz tradycyjne potrawy oraz nowoczesne smaki – co wybierasz?

 

 

10. ODKRYJ NA NOWO MOC ZIÓŁ

Natura ma swoje sposoby na wszystko! Zioła doskonale sprawdzają się w kuchni, ale pomagają również zadbać o zdrowie, sylwetkę i urodę. Zioła pomagają na sen, wspierają trawienie, dodają energii oraz wzbogacają smak i aromat potraw. Niektóre zioła można hodować w domowych warunkach, inne kupisz w sklepach specjalistycznych i nie tylko. Na naszym blogu znajdziesz wiele przydatnych treści na temat ziół! 

 

Herbatki ziołowe - dla zdrowia, urody i smaku!

 

Masz chęć na zmiany? Wybierz kilka lub choćby jeden punkt z listy i skup się na realizacji. Pamiętaj, że najważniejsza jest konsekwencja. Lepiej zrobić jedno małe postanowienie i się go trzymać, niż ustalić wielkie cele, których osiągnięcie wymaga olbrzymiego wysiłku. Jeden sukces motywuje do dalszych działań, więc wystarczy jeden krok w dobrym kierunku. Być może ten mały kamyczek da początek prawdziwej lawinie zmian?

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium