Skarby z lasu 0
Skarby z lasu

Podczas spaceru po lesie warto patrzeć pod nogi. Blisko ziemi możemy znaleźć prawdziwe skarby! Grzyby lubimy ze względu na ich smak, ale powodów, aby włączyć je do codziennej diety jest o wiele więcej, ponieważ są nie tylko smaczne, ale również zdrowe. Sezon na grzybobranie już za nami, ale leśne skarby warto jeść przez cały rok!

Grzyby od dawna pełnią w polskiej tradycyjnej kuchni ważną rolę. Marynowane grzybki to doskonała zakąska i przekąska. Wigilia bez grzybów? A co z zupą grzybową, uszkami lub pierogami z kapustą i grzybami?

 

GRZYBY – „LEŚNE MIĘSO”

Dla wielu z nas grzyby to po prostu dodatek do potraw, który nadaje im smaku i aromatu. Grzyby posiadają jednak sporo wartości odżywczych. Jędrne grzyby w trakcie jedzenia przypominają trochę mięso, dlatego mówi się o nich „leśne mięso”. To nie jedyny powód – grzyby w większości składają się z wody, jednak ich sucha masa to przede wszystkim białko. Warto je jeść podczas diety odchudzającej, ponieważ są niskokaloryczne i zawierają mało tłuszczów. Nie można jednak przesadzić z ilością – grzyby zawierają chitynę, która sprawia, że grzyby są ciężkostrawne. Najlepiej łączyć je więc z lekkostrawnymi dodatkami oraz podawać w sosie własnym. Po posiłku z grzybami w roli głównej warto napić się zielonej lub czerwonej herbaty. Grzyby są też źródłem witamin, szczególnie witaminy A oraz witamin z grupy B.

Zapraszamy na grzybobranie do Chili24!

 

CZAS NA GRZYBOBRANIE!

Borowik ma bardzo dużą ilość wody, dlatego ma niską wartość energetyczną. Zawiera białko, a w jego owocnikach znajdziemy 8 aminokwasów egzogennych, które muszą być dostarczane do organizmu z pożywieniem. Borowik w suchej masie zawiera węglowodany i składniki mineralne, przede wszystkim fosfor i potas, oraz sporą dawkę zdrowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Borowik ma zdolność do kumulowania szkodliwych substancji, dlatego wybierajmy grzyby, które rosną daleko od ruchliwych ulic.

Borowik - szlachetny grzyb w twojej kuchni.

Popularny borowik szlachetny jest aromatyczny i uchodzi za wyjątkowo smaczny grzyb. Można go suszyć, gotować, marynować i dusić, dodawać do sałatek, makaronów, sosu, kaszy i mięs. Doskonale odnajduje się w daniach kuchni prowansalskiej i polskiej.

Kurka, czyli pieprznik jadalny, wyróżnia się żywym, pomarańczowym kolorem, dlatego trudno ją przeoczyć podczas spaceru po lesie. Kurki mają sporo wody i niewiele kalorii, zawierają białko, aminokwasy egzogenne oraz witaminy z grupy B, żelazo i miedź. Pomarańczowe grzyby zawierają formę ergosterolu, która wykazuje działanie owadobójcze i grzybobójcze – to dlatego kurki rzadko okazują się robaczywe. Najsmaczniejsze są grzyby marynowane i duszone. Kurki będą dobrym dodatkiem do jajecznicy.

Kurki - grzyby pełne energii!

Maślak jest uznawany za jeden z najsmaczniejszych grzybów. Składa się w głównej mierze z wody oraz niewielkiej ilości substancji odżywczych, jest jednak ceniony za smak i aromat, który wnosi do potraw. Możemy je dusić i gotować. Maślaki są świetne do marynowania – marynowane grzyby sprawdzają się w sosach, sałatkach i na kanapkach. Na kapeluszu maślaka znajduje się skórka, którą należy usunąć – jest ciężkostrawna i niesmaczna.

Marynowane maślaki - wyjątkowy smak i aromat na stole.

Opieńka to smaczny grzyb, jednak przed jej zjedzeniem trzeba pamiętać o obróbce termicznej. Opieńki zawierają wodę, cukry, białka i tłuszcze i niewielką ilość składników mineralnych – fosfor, sód i wapń. Opieńki maja zastosowanie w chińskiej medycynie, w leczeniu chorób wątroby i płuc oraz kurzej ślepoty. Wykazują działanie antygrzybiczne i bakteriobójcze. Można znaleźć również opinie, że jedzenie opieniek pozytywnie wpływa na nawilżenie skóry. Opieńki można marynować, panierować lub dodawać do sosu, a z osolonych grzybów przygotować farsz, na przykład do wytrawnych naleśników.

Opieńki dla smaku, zdrowia i urody.

Podgrzybek to 80% wody, w suchej masie znajdują się przede wszystkim białka zbudowane z łatwo przyswajalnych aminokwasów. Poza tym znajdziemy w nich nieco cukrów i witaminy – A, C, D, E oraz witaminy z grupy B. Podgrzybki  nadają się do suszenia oraz marynowania. Są doskonałym składnikiem zup grzybowych i sosów. Nadają potrawom wyrazisty, grzybowy smak i zapach. Podgrzybków nie należy jeść na surowo.

Marynowane podgrzybki - dodaj swojej kuchni grzybowego charakteru.

Rydz ma żywą, pomarańczową barwę – to zasługa witaminy A, a dokładniej beta-karotenu. Rydz ma wyjątkowy smak i zapach, z owocowymi nutami. Nazywany jest czasem królem grzybów - uchodzi za jeden z najsmaczniejszych pośród nich. W jego składzie znajduje się woda i białko oraz pewna ilość składników odżywczych, wśród których główną rolę odgrywa prowitamina A. Wyjątkowo smaczne są rydze marynowane, smakosze wysoko cenią chrupiące rydze usmażone na maśle.

Rydz królem grzybów? Przekonaj się!

Pieczarki, które trafiają na nasze stoły pochodzą ze specjalny upraw, ale kiedy mowa o grzybach, nie możemy pominąć tego najpopularniejszego na świecie gatunku. Pieczarki są niezwykle uniwersalne – można przygotować z nich zupy, sosy, farsze, dodawać do sałatek, zapiekanek i mieszanek innych warzyw. Większe grzyby nadają się do nadziewania. Pieczarki są niskokaloryczne, zawierają najwięcej białka wśród grzybów oraz błonnik w formie beta-glukanów. Beta-glukany to szczególna frakcja błonnika, która walczy ze złym cholesterolem oraz reguluje poziom cholesterolu. Pieczarki są także źródłem witamin z grupy B.

Największa sława wśród grzybów - pieczarki na różne sposoby.

Suszone grzyby, czyli smak, aromat i właściwości świeżych grzybów w wygodnej formie.

PO GRZYBY NIE TYLKO DO LASU

Zbieranie grzybów to prawdziwa sztuka, która wymaga sporej wiedzy. Mało doświadczony grzybiarz może mieć problemy z rozróżnieniem gatunków jadalnych od tych trujących. Suszone i marynowane grzyby dostępne są przez cały rok, bez wychodzenia do lasu. Grzybowe przetwory w większości zachowują walory smakowe, zapachowe i odżywcze świeżych grzybów, są wspaniałym dodatkiem do potraw.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper.pl