Najlepszy ze wszystkich zbóż 0
Najlepszy ze wszystkich zbóż

Orkisz powraca! Na nowo odkrywamy ten zapomniany na długie lata skarb. Orkisz to odmiana pszenicy – co jest w nim wyjątkowego?

Orkisz, zwany też szpelcem, był znany w starożytności, a nawet wcześniej. Najstarsze ślady orkiszu odkryte przez archeologów mają około 5 tysięcy lat! Starożytni Rzymianie traktowali orkisz jako pokarm, który daje siłę – jedli go gladiatorzy oraz sportowcy olimpijscy.

Szpelc był bardzo popularny w czasach średniowiecznych. Święta Hildegarda, która uznawała jedzenie za podstawę zdrowia pisała: „Orkisz to najlepsze zboże. Jest ono ciepłe, tłuste i mocne, jest też łagodniejsze niż wszystkie inne i człowiekowi, który je spożywa, przywraca prawidłową strukturę ciała i prawidłową krew, wywołuje też pogodny nastrój i radość w duszy.” Średniowieczna specjalistka od zdrowego żywienia w swoich pracach wskazywała aż 17 zalet orkiszu, na przykład jego dobry wpływ na krew oraz samopoczucie.

Orkisz - naturalne bogactwo składników odżywczych.

W późniejszych latach orkisz tracił popularność. W XX wieku stracił swoją pozycję na rzecz pszenicy zwyczajnej. Zwykła pszenica została specjalnie wyhodowana, aby ułatwić uprawę i zbiory na dużą skalę. Pszenica zwyczajna podczas zbiorów traci łupinę i jest bardziej narażona na szkodliwe zanieczyszczenia. Orkisz zachowuje nienaruszoną łupinę, która chroni go przed utratą wartości odżywczych oraz zanieczyszczeniami. Obecnie szpelc wraca do łask, a jego zalety docenia coraz więcej osób. Orkisz nie jest wymagający pod względem upraw, jest odporny na pogodę i radzi sobie nawet na kiepskich glebach.

 

JAKIE WŁAŚCIWOŚCI MA ORKISZ?

Orkisz, a właściwie pszenica orkisz, jest zbożem o wiele bardziej wartościowym od swojej zwyczajnej kuzynki. Jest dobrym źródłem lekkostrawnego białka i aminokwasów. Znajdziemy w nim także węglowodany i błonnik pokarmowy. Orkisz zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy – A, D, E i witaminy z grupy B, a także składniki mineralne, takie jak miedź, żelazo, cynka, magnez, fosfor, wapń i magnez. Orkisz to także bogactwo kwasu krzemowego, dzięki któremu umysł działa sprawnie, a włosy, skóra i paznokcie wyglądają lepiej i są zdrowsze. Szpelc ma w składzie także rodanid, czyli związek, który działa jak naturalny antybiotyk. 

Warto jeść orkisz na co dzień! Wysoka zawartość błonnika pomaga kontrolować poziom cukru we krwi oraz wagę oraz reguluje rytm wypróżnień, co nie tylko wpływa na lepsze samopoczucie, ale zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób, przede wszystkim raka jelita grubego. Ma przy tym niski indeks glikemiczny. Błonnik i niacyna korzystnie wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu. Niacyna ma także pozytywne działanie na układ hormonalny. Orkisz ma w składzie również tiaminę, która stymuluje układ odpornościowy.

Mąka orkiszowa do samodzielnych wypieków.

Ważne składniki tego zboża to żelazo i miedź, czyli pierwiastki biorące udział w produkcji czerwonych krwinek. Odpowiednia liczba czerwonych krwinek pomaga uniknąć anemii, poprawić krążenie krwi, dotlenić komórki i tkanki i stymulują metabolizm. Dzięki nim mamy też więcej energii i lepszy nastrój. Orkisz w diecie przyczynia się do obniżenia niebezpieczeństwa problemów sercowo-naczyniowych i miażdżycy.

Makaron inaczej - orkisz w roli głównej.

Orkisz to zboże uniwersalne i pełne cennych właściwości. Jeśli nie mamy żadnych zdrowotnych przeciwwskazań, warto włączyć go do codziennej diety.

 

ORKISZ A GLUTEN

Orkisz jest odmianą pszenicy, zawiera więc gluten. W tym przypadku białko to jest jednak dobrze przyswajalne i lepiej tolerowane przez wiele osób. Pszenica orkisz nie była modyfikowana, w przeciwieństwie to pszenicy zwyczajnej, dlatego jego gluten jest bardziej strawny. Mimo wszystko orkisz jest niedozwolony w diecie pacjentów chorych na celiakię oraz uczulonych na gluten. Dla osób, które są w pewnym stopniu wrażliwe na gluten i po jego zjedzeniu odczuwają przykre dolegliwości, orkisz może okazać się zamiennikiem zwykłej pszenicy. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest jednak konsultacja ze specjalistą – w takich przypadkach nie wolno działać na własną rękę!

 

ORKISZ – JAK UŻYWAĆ?

Orkisz jest coraz bardziej popularny, pojawia się więc coraz więcej produktów z tym wartościowym zbożem w składzie. Możemy powiedzieć, że tam, gdzie do tej pory królowała zwykła pszenica, śmiało wkracza szpelc. Orkisz ma delikatnie słodki, orzechowy smak. Na bazie orkiszu powstają pieczywo i wypieki – chleb, bułki ciasta, ciasteczka, naleśniki i pizza. Dzięki mące orkiszowej, jasnej lub pełnoziarnistej można upiec je własnoręcznie. Tradycyjne płatki śniadaniowe i inne produkty zbożowe mogą zastąpić płatki i otręby orkiszowe. Znajdziemy także chrupiące orkiszowe przekąski – talarki, sucharki, wafle, chrupki, paluszki i ciastka z orkiszem w składzie. Do obiadu i sałatek możemy dodać makaron orkiszowy. Kawa orkiszowa to dobra alternatywa dla czarnej kawy albo kawy zbożowej.

Chrupiące i lekkie przekąski i słodycze orkiszowe.

 

POMYSŁY NA ORKISZ - PRZEPISY

 

Jogurt z otrębami i żurawiną

Składniki: 1 jogurt naturalny, 2 łyżeczki otrąb orkiszowych, 2 łyżeczki otrąb owsianych, 1 brzoskwinia, garść żurawiny, płatki migdałowe.

Przygotowanie: do jogurtu wsypać otręby, dodać pokrojone kawałki brzoskwini, żurawinę i wymieszać. Wierzch posypać płatkami migdałowymi.

 

Ciasteczka orkiszowe

Składniki: 1000 g orkiszu ekspandowanego Soligrano, 300 g mąki pszennej typ 500, 225 g margaryny, 120 g cukru pudru, 65 g skrobi pszennej, 1 jajko 10 g mleka w proszku, 4 g proszku do pieczenia, 1 g aromatu waniliowego.

Przygotowanie: wszystkie składniki należy wymieszać na wolnych obrotach do jednolitej konsystencji, w zależności od konsystencji margaryny oraz rodzaju mieszadła - około 5 minut. Piec 10 do 15 minut w temperaturze 170 stopni Celsjusza.

PRZEPIS - CIASTECZKA ORKISZOWE 

Chleb orkiszowy w Thermomixie
Składniki: 250 g orkiszu, 150 ml wody, 250 ml mleka, 10 g świeżych drożdży, 1 łyżeczka cukru, 250 g mąki pszennej, 1-1,5 łyżeczki soli, 150 g płatków owsianych górskich, 20 ml oleju, 50 g pestek sezamu

Przygotowanie: do naczynia miksującego włożyć orkisz, zemleć 1 minutę /obr. 10, przełożyć do innego naczynia. Do naczynia miksującego wlać wodę i mleko, dodać drożdże i cukier, podgrzać 2 minuty w temperaturze 37 stopni Celsjusza /obr. 1. Dodać zmielony orkisz, mąkę, sól, płatki owsiane, olej i pestki sezamu, wyrabiać 3 minut. Ciasto przełożyć do miski, przykryć bawełnianą ściereczkę i pozostawić do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na około 30 minut. Ciasto przełożyć do natłuszczonej podłużnej formy o długości 30 cm, zwilżonymi wodą dłońmi wygładzić powierzchnię chleba, odstawić na kolejne 15 minut do wyrośnięcia. W tym czasie rozgrzać piekarnik do temperatury 200 stopni Celsjusza. Piec około 40 minut.

 

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium