Jak jeść, żeby schudnąć? 0
Jak jeść, żeby schudnąć?

Dieta to słowo, które budzi wiele emocji. Temat staje się szczególnie gorący na początku roku, w okresie gorączkowej realizacji postanowień noworocznych lub w okresie wiosennym, kiedy coraz bliższa staje się perspektywa lata i urlopu. Na dietę „przechodzimy” przed ważnymi, życiowymi wydarzeniami i kiedy chcemy ubrać się w wymarzoną sukienkę lub spodnie.

Dieta kojarzy się nam z wyrzeczeniami i odmawianiem sobie przyjemności. Trzeba koniecznie zmienić to podejście! Dieta nie powinna być sposobem na schudnięcie, ale sposobem na lepsze, zdrowsze i bardziej świadome życie, w którym jest miejsce na kulinarne przyjemności.

Od tego „co” jemy, znacznie większe znaczenie ma to „jak” jemy. Drastyczna redukcja kalorii może przynieść więcej szkód niż pożytku. W racjonalnej i zrównoważonej diecie trzeba skupić się przede wszystkim na wartościach odżywczych i składnikach zawartych w jedzeniu.

 

Ile kalorii potrzebuję?

Liczba kalorii zalecanych w codziennej diecie jest bardzo indywidualną kwestią. Na zapotrzebowanie kaloryczne wpływa wiele czynników, takich jak płeć, wiek, wzrost, obecna waga oraz tryb życia, do którego zaliczymy na przykład rodzaj pracy (fizyczna lub siedząca) oraz aktywności fizyczne – znaczenie ma ich ilość i intensywność.

 

 

Najmniejszą ilość kalorii, jaką możemy dostarczyć do organizmu, jest wartość PPM, czyli Podstawowa Przemiana Materii. Jest to minimalna liczba kalorii, której potrzebujemy do podstawowych funkcji życiowych, takich jak oddychanie lub utrzymanie stałej temperatury. Schodzenie poniżej dziennego poziomu PPM jest niebezpieczne i szkodliwe dla zdrowia. Drugą istotną wartością jest CPM, czyli Całkowita Przemiana Materii, na którą wpływ mają wcześniej wymienione czynniki znajomość CPM pomaga ustalić właściwą liczbę kalorii, którą powinniśmy przyjmować, na przykład kiedy chcemy utrzymać wagę lub schudnąć.

W sieci można znaleźć wzory lub kalkulatory, które pomogą ustalić wartości PPM i CCM. Wartość CCM to dokładnie ta liczba kalorii, która pozwoli nam utrzymać wagę. Jeśli chcemy stracić kilka kilogramów, należy zmniejszyć  CCM. Można znaleźć różne opinie na ten temat, jednak uznaje się, że najlepszym pomysłem jest redukcja CCM o około 15 do 20%. Dobrym rozwiązaniem jest stopniowe zmniejszenie liczby kalorii o niewielkie wartości, na przykład o 100 do 150 kalorii. W ten sposób przyzwyczaimy organizm do mniejszych porcji i schudniemy zdrowo, bez efektu jo-jo.

 

Schudnij bez diety

Nie ma uniwersalnego sposobu na utratę zbędnych kilogramów. Pomocne są ćwiczenia, jednak podstawą jest zróżnicowana i racjonalna dieta. Oto kilka nawyków, które warto wprowadzić do codziennego życia. To zmiany dobre przede wszystkim dla zdrowia, a utrata zbędnych kilogramów będzie (miłym) skutkiem ubocznym!

 

 

Najważniejszy posiłek dnia

O poranku często na wszystko brakuje czasu – również na porządny i wartościowy posiłek. Śniadanie często jemy „w biegu”, na szybko. To duży błąd. Nie bez przyczyny przysłowie mówi „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Nie namawiamy do rezygnacji z posiłków, jednak fragment o śniadaniu jest godny przyswojenia. Sen jest dla organizmu czasem odpoczynku, ale również głodzenia. Po kilku, kilkunastu godzinach bez posiłku, ciało potrzebuje kolejnej dawki energii. Pomijanie śniadanie spowalnia metabolizm na cały dzień i może powodować problemy z poziomem glukozy i insuliny we krwi.

Na wartościowe śniadanie powinny składać się produkty białkowe, zbożowe oraz warzywa i owoce. Najlepiej, aby posiłek zawierał węglowodany złożone, które stabilizują stężenie glukozy oraz na dłuższy czas dają uczucie sytości. Mniej głodni będziemy także dzięki błonnikowi, który powinien być zawarty w pełnoziarnistych produktach, a także w warzywach i owocach.

Zacznij dzień zdrowo, smacznie i naturalnie!

 

Źródło życia, czyli woda

Ludzkie ciało w 2/3 składa się z wody. To dlatego odwodnienie organizmu może być groźne w skutkach. Musimy pić wodę, aby żyć i aby… chudnąć! Picie wody pomaga powstrzymać apetyt, wspiera trawienie oraz pobudza metabolizm. Odpowiednia ilość wody pozwala wątrobie i nerkom działać prawidłowo i wypłukuje toksyny. Regularne picie wody redukuje cellulit, nawilża skórę, działa na stawy, mięśnie i temperaturę organizmu. woda wpływa na wszystko! Zanim sięgniemy po „coś na ząb”, warto w pierwszej kolejności wypić szklankę wody, ponieważ głód może być po prostu syndromem odwodnienia. Co bardzo ważne, prawidłowo nawodniony organizm lepiej radzi sobie ze spalaniem tłuszczu.

 

 

Ile wody należy pić w ciągu dnia? Tak jak w przypadku liczby kalorii, jest to kwestia indywidualna, która zależy między innymi od wzrostu, wagi i trybu życia. Najczęściej uznaje się, że 1,5 litra to minimum, choć wartość ta rośnie podczas upałów. Więcej wody powinni pić sportowcy i kawosze. Woda nie jest jedynym sposobem na nawodnienie organizmu. Jej część można zastąpić na przykład zieloną herbatą lub naturalnym sokiem oraz owocami i warzywami, które w dużej części składają się z wody. Są to na przykład arbuz, truskawki i melon oraz seler, papryka i ogórki.

Zagraj w zielone - zielona herbata dla każdego!

 

Pora ma znaczenie

Głodówka nie jest dobrym pomysłem i stosowanie tego rodzaju diety na pewno nie pomoże zdrowo i skutecznie schudnąć. Bo żeby schudnąć, trzeba jeść. W ciągu dnia powinno to być od 4 do 5 posiłków, jedzonych w odstępach 2 do 3 godzin. Organizm przyzwyczaja się do regularnych pór i nie magazynuje składników odżywczych w formie tkanki tłuszczowej. Lepiej jeść mniej, a częściej, aby uniknąć uczucia głodu.

Naturalne źródło wartościowego białka - także dla wegetarian!

W pierwszej połowie dnia możemy pozwolić sobie na większą liczbę kalorii, ponieważ efektywniej działa metabolizm. Śniadanie, drugie śniadanie i obiad powinny być bardziej solidne niż podwieczorek i kolacja. W pierwszej części dnia dozwolone są produkty bogate w węglowodany. Po południu stawiamy na warzywa oraz białko, które pobudzą metabolizm i nasycą na dłuższy czas.

 

 

Co można zrobić, aby chudnięcie było bardziej efektywne? Warto poznać kilka sztuczek, które pomogą oszukać głód i podkręcą metabolizm. Zaglądajcie na naszego bloga, więcej zdrowych inspiracji już wkrótce!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Wersja komputerowa
Sklep internetowy Shoper Premium